donderdag 20 juni 2024

wel of niet?


vraag

In de serie Op de spoed wordt regelmatig aan patiënten op de afdeling SEH gevraagd of ze gereanimeerd willen worden of niet. Het is natuurlijk een logische vraag, maar het viel me op dat veel mensen er toch door overvallen worden. 


bed

Wanneer je op de spoedeisende hulp bent, heb je waarschijnlijk andere zorgen dan nadenken over reanimatie. Het kan zijn dat je niet in staat bent helder na te denken door de pijn, nervositeit en angst. Misschien kun je niet overleggen met een dierbare op dat moment en moet je zo'n moeilijke beslissing in je eentje maken. Dat is ingewikkeld.


reanimeren

Toch is het een belangrijke vraag, en iedereen zou hier al over nagedacht moeten hebben voordat het nodig wordt deze vraag te stellen. Het heeft mij aan het denken gezet. Ik heb nog geen antwoord. Ik zal het ook aan mijn vader en partner vragen. Ze hoeven mij geen antwoord te geven, hoewel ik dat natuurlijk wel zou waarderen, maar ik wil dat ze er in ieder geval over nadenken als ze dat nog niet hebben gedaan.


Lees hier meer: Ik wil nadenken over reanimatie | Thuisarts.nl



38 opmerkingen:

  1. De serie heb ik niet gezien maar vraag me af of ze ook een soort kansberekening erbij geven. Bv 50/50 dat bijna alles weer goed komt. Want bij bij 70-80% kans dat ik als hulpbehoevend/ kasplantje eruit zou komen zou ik voor niet reanimeren kiezen.
    Van partner weet ik al dat hij snel voor niet reanimeren zou kiezen en dat zou ik dan misschien moeten beslissen als hij zelf niet in staat daartoe is.
    Maar als je op het punt staat echt te moeten beslissen voor jezelf of geliefden dan kan het dat je toch er anders over denkt/beslist
    Moeilijk onderwerp

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, aan kansberekening doen ze niet. Maar ze leggen wel uit wat er kan gebeuren. Ja, niet eenvoudig Lot.

      Verwijderen
  2. Kan me nog goed herinneren dat de arts mij die vraag stelde toen ik in 2010 op de spoed terecht kwam.Ik was bij kennis en helder van geest en antwoorden direct en duidelijk:ja natuurlijk,ik wil nog lang niet dood.
    Arts zei het ook een ongemakkelijke vraag te vinden maar het hoorde bij ziekenhuis protocol.
    Daarna is het mij bij alle intakegesprekken voor operaties gevraagd.En ik heb het ook aangegeven in medische dossier wat ik wil.En dat mag gedeeld worden met alle ziekenhuizen in Nederland.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijkt me een fijn idee dat het nu duidelijk is voor jou én anderen Ger!

      Verwijderen
  3. Ik vind het best een heftige vraag waar mensen op de SEH mee geconfronteerd worden.
    Voor mezelf twijfel ik op dit moment niet. Ik wil zeker gereanimeerd worden. Ik ben gezond, begin 40 en heb twee jonge tieners. Ik wil hen graag verder zien opgroeien. Maar dit kan later wel heel anders zijn.
    Op dit moment gaan mijn gedachten neer uit naar mijn (schoon)ouders. Ik heb geen idee wat zij willen. Misschien moet het toch eens ter sprake komen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met name mensen die oud en fragiel zijn lopen natuurlijk groot risico niet goed uit zo'n reanimatie te komen. Voor jongere mensen is de kans veel groter dat het wel goed komt. Ik zit in een lastige leeftijdsgroep denk ik. Niet jong en niet oud.

      Verwijderen
  4. Toen ik 2 jaar (ik was 72) geleden opgenomen plotseling werd met heftige buikpijn en er een vuistgrote, kwaadaardige tumor in de dikke darm zat die verkleefd zat aan de buikwand, werd mij die vraag gesteld.
    Wel reanimeren heb ik geantwoord, juist omdat ik er nog niet over nagedacht had. Nu heb ik mijn wensen op papier gezet zodat er, in het geval de vraag weer gesteld zal worden, ik een antwoord kan geven waar goed over nagedacht is!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn idee Thea, ik wil dat ook voor mezelf vastleggen en dan is het maar duidelijk!

      Verwijderen
  5. Mijn papieren liggen klaar. Geen reanimatie. Ik heb copd in het laatste stadium en ben 75 jaar. Al heb ik veel zorgen, verdriet en slapeloze nachten (zoon met alcoholverslaving) geniet ik nog van alles wat ik nog kan. Lezen, een lekker glaasje wijn, een goed gesprek met mijn zus of vriendin en de goede zorg die ik krijg van mijn dochter waar ik bij inwoon. Ik heb er dus wel goed over nagedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed vind ik dat, je hebt een weloverwogen beslissing genomen!

      Verwijderen
  6. Oei ja, die kregen wij ook tijdens een spoedopname (met de bekende ambulance met blauwe licht en sirene) als gevolg van een sepsis door de chemo. Was midden in de nacht, partner hield vol dat hij door wilde met leven. Arts besloot toen dat midden in de nacht onder hele kwetsbare omstandigheden dit geen goede vraag was om te stellen en om te beantwoorden. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, wat moet dat naar geweest zijn Ine. Ja, soms is het ook gewoon NIET het moment.

      Verwijderen
    2. Ja, de ambulance was hier maar net op tijd. Ik had hem in mijn armen en dacht; die is over 5 minuten weg. Hij had een onderdruk van 48 toen ze dit nog binnenrennend gingen meten. Uiteindelijk is hij ruim 2 maanden later overleden. Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Nare tijden heb je meegemaakt Ine, verdrietig en stressvol.

      Verwijderen
  7. Mijn tante (toen 95jr) zou in aanmerking komen voor een heupoperatie na haar val. Maar werd gevraagd een niet animeren verklaring te tekenen. De operatie was riskant

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb niet alle afleveringen gezien, en zag maar één keer die vraag voorbijkomen. Toen ging het over een oudere meneer die al heel veel mankeerde en uit een reanimatie en daaropvolgend intensive care niet goed uit zou komen. Ik weet niet of ik er nu al over zou moeten nadenken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, op dit moment niet, maar het kan ineens allemaal anders zijn, dat is wat ik ineens bedacht Judy.

      Verwijderen
    2. Niet alleen zelf nadenken,maar ook anderen laten weten,wat je wilt. Dat hebben wij gedaan

      Verwijderen
    3. Dat is ook belangrijk Izerina, klopt!

      Verwijderen
  9. Wat goed dat je dat aankaart op je blog! Ik heb daar zelf zeker over nagedacht en het ook opgeschreven. Van mijn partner weet ik het ook. Geprobeerd er met mijn moeder over te praten maar het enige wat ze dan zegt dat 'het wel komt' en dat ze nog lang genoeg 'onder het groene tapijt' kan liggen. Ergens begrijpt ik dat ook wel want wanneer je 87 bent en een groot deel van je familie al overleden is en je ook in een omgeving woont waar 80 'jong' is wil je daar misschien niet over nadenken. Toch is het heel belangrijk en ook goed dat ze dat in beeld brengen in die serie, die ik overigens prachtig vond! Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn vader wil daar ook niets mee, dat is jammer vind ik, maar ik wil hem ook niet constant lastigvallen hiermee. En dan komt het wel als het zover is denk ik dan. Mooie serie vond ik ook, jij ook goed weekend!

      Verwijderen
  10. Niet reanimeren zou voor mij van toepassing zijn als ik in een uitzichtloze situatie zit. Als ik bijvoorbeeld ongeneeslijk ziek ben of als voor mijn gevoel mijn leven voltooid is. Gelukkig is beide nu niet het geval.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is denk ik ook op mij van toepassing. Maar nu ging het er echt om of deze mensen tijdens een opname op de spoed deze beslissing wilde nemen. En dan moet je binnen een paar minuten beslissen.

      Verwijderen
  11. Een hele zinnige vraag. Afhankelijk van mijn leeftijd en toestand zou ik kiezen voor niet reanimeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Voor mij is het antwoord op die vraag duidelijk (en Zoon kent het antwoord ook). Niet reanimeren (en donor).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mijn ervaring is dat de vraag wel of niet reanimeren bij elk intake gesprek wat plaats vind bij ziekenhuisopname voor operatie.Ook al staat het in je dossier vermeld wat je wilt.Dan wordt gevraagd of je keuze inmiddels veranderd is of niet.
    Wanneer je er zeker van bent dat je onder welke omstandigheid ook niet gereanimeerd wilt worden moet je een penning om je hals gaan dragen met niet reanimeren.Er een familielid er van in kennis stellen of op briefje schrijven en ergens wegsteken heeft geen zin.Wanneer je ergens plotseling hartstilstand krijgt is je familie er niet altijd bij. Bij wel reanimeren is elke seconden belangrijk.Toen mijn schoonmoeder in verpleeghuis ging wonen op gesloten afdeling werd haar ook die vraag gesteld terwijl ze wilsonbekwaam was,dan spelen ze de vraag door aan de ene verantwoordelijke persoon van cliënt.
    Ik ben ook maar een leek met ervaring wat dit moeilijk onderwerp betreft.
    De verwijzing die jij vermeld in je blogpost is een betrouwbare om te lezen.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ger, dat van die penning las ik ook, is iets wat ik zou doen / ga doen. Ik heb gezocht naar betrouwbare informatie, deze site is inderdaad betrouwbaar.

      Verwijderen
  14. Ik had er al langer over nagedacht, maar toen ik het bij het begin vd behandeling, en voor operaties e.d. moest laten vastleggen, vond ik het toch confronterend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mrs H. dat snap ik heel goed, het is dan niet meer een vraag maar ook ineens de realiteit en dan beslis je dus over leven en dood op dat moment.

      Verwijderen
  15. De beide keren dat ik na het vervangen van een heup door een kunstgewicht op de revalidatieafdeling van het verpleeghuis kwam, werd mij gevraagd of ik gereanimeerd wilde worden. De eerste keer was ik 67 jaar oud en de tweede keer 68 jaar. Ik werd er de eerste keer inderdaad behoorlijk door overvallen. Ik had, naast diabetes, geen kwalen die mijn levenseinde nabij brachten en voelde mij prima, behalve dat het lopen niet al te best ging. Dus natuurlijk wilde ik gereanimeerd worden. Ik kreeg een polsbandje dat aangaf dat ik gereanimeerd wilde worden.
    Het bleek in het verpleeghuis bij opname een standaard vraag te zijn en ik snap dat ook wel. Overigens wel wonderlijk dat het mij niet gevraagd werd toen ik in het ziekenhuis de operatie in ging.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Aaf, ik kan me voorstellen dan je er behoorlijk door werd overvallen, je was tenslotte niet doodziek dus waarom zou je er aan denken. Ik kan me niet herinneren dat het mij is gevraagd toen ik, 4 jaar geleden, aan mijn elleboog werd geopereerd en ik onder volledige narcose ging. Zou ik toen nog te jong geweest zijn misschien?

      Verwijderen
    2. Toen ik op zaterdagavond een spoedoperatie moest ondergaan onder narcose, aan een vinger die zo ontstoken was dat er snel gehandeld moest worden is me dat ook niet gevraagd.

      Verwijderen
    3. Waarschijnlijk is de inschatting dan dat je geen hartstilstand kan krijgen van de ingreep, en ben je fit en zien ze dat ook.

      Verwijderen
  16. Die vraag is gewoon standaard procedure. Maar het is wel een lastige. Ik neig naar nee. Mijn liefste ex valt in de categorie ‘succesvolle reanimatie’ want ja, zijn hart klopt weer. Maar hij had het leven wat hij nu heeft nooit gewild. Groetjes, Nicky

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, juist omdat het standaard procedure is moet je je dus voorbereiden dat je deze vraag kan krijgen als je ineens in het ziekenhuis belandt. Ik neig ook naar nee.

      Verwijderen