donderdag 13 juni 2024

eetherinneringen - brood

volkoren

Vroeger aten we doordeweeks volkorenbrood van de lokale bakker. Het was een groot brood met een lekkere knapperige korst. Er ging een stuk groen papier omheen dat werd dichtgeplakt met een plakbandje. Destijds werd alleen gesneden brood in een plastic zak verpakt. 

's Ochtends sneed mijn vader zelf de boterhammen, die altijd dikker waren dan de machinaal gesneden bammen. Ik weet niet precies hoeveel broden we elke week gebruikten of wie doordeweeks het brood kocht – waarschijnlijk mijn vader op weg naar school – maar dit vokorenbrood was altijd aanwezig in onze broodtrommel. 

Ik heb er goede herinneringen aan, vooral aan een heel verse boterham met pindakaas van AH.


witbrood

Op zaterdagochtend mochten mijn broer en ik, alleen of samen, brood halen. In het weekend aten we niet alleen volkorenbrood maar ook witbrood, vaak knipwit en soms tijgerwit. Dit witbrood was bedoeld voor zaterdagmiddag en -avond en zondagochtend. Op zaterdagavond maakten we er wel eens tosti's mee. In de zomer aten we het brood met geprakte aardbeien en suiker. Zondagochtend werd het witbrood gegeten met een gebakken of gekookt ei, of geroosterd met boter en bruine basterdsuiker.


dubbeltje

Brood halen bij de bakker was altijd een leuk, vooral toen ik nog erg jong was. We mochten namelijk van ons zakgeld een dubbeltje uitgeven aan snoep. De bakker had dozen vol salmiakknotsen, dropsleutels, zakjes zwartwitpoeder, spekken en schuimblokken. Schuimblokken waren mijn favoriet; ik wachtte met het opeten van mijn traktatie tot ik thuis was, omdat ik het toen al niet prettig vond om op straat te eten.


nu

Ik eet zelden witbrood, ik vind er niets aan. Stevig volkorenbrood of roggebrood vind ik veel lekkerder. Er zijn echter uitzonderingen, zoals wanneer ik op vakantie ben in Frankrijk. Dan geniet ik soms van een vers stuk baguette bij een salade, of beleg ik het met brie en komkommer, een combinatie waar ik dol op ben. Of ik neem bij het ontbijt een pain au chocolat, niet echt te vergelijken met een witte boterham maar wel een heerlijke lekkernij!



53 opmerkingen:

  1. Heerlijk om te lezen die herinneringen.
    Een knipbrood.... die bestaat geloof ik niet meer.
    Ik houd ook van grofvolkoren en zuurdesembrood.

    Groeten
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Loes, ik zie ook nergens meer knipwit of bruin. Zuurdesem eet ik ook graag. Mijn vader bakt het zelf en af en toe krijgen wij ook een broodje.

      Verwijderen
  2. Ik denk dat we voornamelijk witbrood aten, wel van de bakker aan de overkant een bekende destijds in Amsterdam, en beschuitbollen in het weekend. Maar kan ook dat we lichtbruin aten, weet dat niet meer.
    Wel dat er ook vaak roggebrood was en dat vind ik nog steeds lekker met oude kaas of Zwitserse strooikaas.
    Nu ik koolhydraatarm/beperkt eet betekent dat weinig brood door de week. In het weekend eet ik graag Turks brood gekocht bij een Turkse winkel en in stukken in de vriezer bewaard. Ik rooster het tussen grillplaten, altijd een klein stuk met alleen roomboter, een vd kleinkinderen is daar ook zo gek op, thuis krijgen ze alleen donkerbruin.
    Enne beschuitbollen ga ik toch maar weer eens kopen, heb ik heel lang niet aan gedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, roggebrood met kaas ik eet vaak, heerlijk! Beschuitbollen ken ik maar nooit gegeten. Misschien ook eens proberen.

      Verwijderen
    2. Misschien zijn beschuitbollen net zo iets als crumpets? Beide heb ik nooit geproefd, maar ik heb 12 crumpets in het vriesvak liggen, ik denk dat mijn logees van overzee die deze zomer gaan oppeuzelen. Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Hoi Ine, nee, niet te vergelijken, totaal anders. Crumpets zijn een beetje 'rubberachtig' ... ja, klinkt raar maar is de enige omschrijving die ik kan bedenken. Die at ik heel veel in Engeland, juist vanwege die taaie stevige structuur. Beschuitbollen heb ik wel eens in handen gehad, zijn heel licht. Crumpets zijn zwaar. In het broodrooster (of hete pan zonder vetstof) en dan boter erop en laten smelten... voor mij met suiker, maar met een roerei is ook lekker!

      Verwijderen
  3. Bij ons kwam de bakker een paar keer per week aan huis (in de polder). En ook doordeweeks bruin, een knip, en op zaterdagochtend een hoog witbrood. Vaak nog warm.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Héél vroeger reed er ook een bakker op een bakfiets door de straat, maar daar kochten wij nooit ons brood. Mmmm lekker vers brood!

      Verwijderen
  4. Voor zover ik het mij herinner aten wij thuis altijd wit brood. En op zondag natuurlijk pistolets.
    Nu wisselen we af, meestal donker brood (waldkorn) en soms wit (galet). En op zondag nog altijd pistolets, een croissant en voor manlief een koffiekoek met pudding en chocolade.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Myriam, een koffiebroodje met pudding... dat lust ik graag en eet ik meestal als we op vakantie zijn in Frankrijk of België. Ik lust alles met pudding!

      Verwijderen
  5. Wat leuk om te lezen! Bij ons werd eigenlijk altijd bruin brood gegeten of het volkoren was weet ik niet meer. Toen ik nog heel jong was (5) kan ik mij King Corn brood herinneren dat gekocht werd voor speciaal beleg in de zomer (aardbeien). En ja daar noem je wat brood uit Frankrijk inmiddels hebben ze daar nu natuurlijk ook volkoren maar ik vind het brood daar (en ook de andere viennoiserie veel lekkerder dan hier in NL. Wij kopen altijd volkorenbrood bij de 'warme' bakker en op de zak staat natuurlijk niet wat er inzit maar toen we vorig jaar op vakantie een brood meenamen en het dagenlang 'vers' bleef op de website gekeken en toch toevoegingen zoals suiker??, emulgatoren, anti-klontermiddel, veldbonenmeel. Van mij hoeft brood niet dagenlang vers te blijven en het aller, allerlekkerste volkorenbrood (althans voor mij) is te koop bij Bakkerij Hartog in Amsterdam (denk dat jij het met je voorliefde voor allinson brood ook wel zou waarderen). Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ilona, King Corn ken ik van naam, wij aten dat nooit. Wij halen ook altijd pain complet of ander soort bruin brood bij de Franse bakker, veel keus en erg lekker allemaal. Oud brood is eet ik ook en dat kan ook prima, zeker als je het roostert. Ik vries mijn brood in en haal per dag uit de vriezer wat we nodig hebben. Klinkt lekker dat brood van Hartog!

      Verwijderen
    2. Oh ja, Bakker Hartog! Altijd rijen mensen buiten op de stoep, onovertroffen. Maar helaas onder invloed van gentrificatie van Amsterdam erg duur geworden. Groet, Ine (fan van Hartog)

      Verwijderen
    3. Een Amerikaanse collega vertelde dat je in Amerika brood had dat altijd vers was maar dat je geen vers brood kon kopen (doordenkertje)

      Verwijderen
    4. Ja, I get it! Zoals een McD. hamburger ook een maand lang goed blijft!

      Verwijderen
    5. Het Amerikaanse brood heb ik nooit geproefd, maar als het hetzelfde is als het Canadese volkorenbrood uit de supermarkt is de smaak en de ingredientenlijst ervan me helemaal duidelijk. En dan heb ik het nog over *volkoren*brood. Groet, Ine

      Verwijderen
  6. Ooooh dat brood met geprakte aardbeien en suiker... Dat deden wij ook. Ik geloof dat dat helemaal uit de tijd is. Of misschien ook wel niet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Bertiebo, schaaltje op tafel naast je bord en prakken maar! Nee, ik denk ook dat het niet meer zoveel gebeurt. Misschien omdat de aardbeien vaak erg duur zijn. Wij hadden bakken vol 's zomers, bij tuinders uit de buurt.

      Verwijderen
  7. Zoals je weet ben ik op vele verschillende plekken opgegroeid, grotendeels niet bij mijn ouders, ik kreeg dan ook van allerlei brood voorgezet. Vaak was het gewoon opeten wat er was, lieverkoekjes bakken we niet. En heel soms mocht ik wel iets kiezen (wat en hoeveel). Sauerbrot of Weizenbrot in Duitsland, of Duits roggebrood. Zwieback, Belgisch brood was vaak rond of ovaal. Ook mijn moeder sneed het brood, dikke plakken. Was goedkoper en je gebruikte dan ook minder beleg. Het idee was dat beleg duurder was dan het brood.
    Een boterham met tevredenheid, ja die ken ik ook nog, was niet vies hoor, als het brood zelf maar goed was ging dat wel naar binnen. Mijn ouders wilden ongesneden 'tarwebrood', dit als tegenovergestelde van 'wittebrood' (was denk ik nog taalgebruik uit de oorlog, want wittebrood is ook van tarwe gemaakt). Hoewel mijn vader graag wittebrood at, maar dat zag mijn moeder niet graag, want dan at hij er meer van en hij kampte al met zijn gewicht.
    Toen ik in groepsverband moest gaan wonen vanwege de leerplicht kreeg ik daar 's ochtend twee bruine boterhammen en 's avonds 2 bruine en 1 witte. In een grote eetzaal, kadaverdiscipline! Iedereen hetzelfde, en dezelfde portie, verplicht alles opeten, ook de korsten! En dat brood was van King Corn, fabrieksbrood dus. Ik herinner me nog dat we in Rotterdam met een hele groep kinderen ergens bij een of andere optocht of intocht stonden met vlaggetjes 'King Corn, brood in topvorm'. Rijmde niet eens, mopperde ik inwendig.
    Later kwam ik op andere plaatsen te wonen, en zag ik andere soorten brood.
    Mijn ouders gingen pas over op gesneden brood en later ook op volkorenbrood toen het prijsverschil wegviel. Ze waren heel erg op de centen.
    Zelf heb ik ook nog brood gebakken. At in de jaren 80 ook van zuurdesembrood van de natuurwinkel.
    Mijn moeder moest in de laatste maanden van haar verblijf in het verpleeghuis (vanwege onmogelijkheid om nog te slikken, Parkinson) van het brood af, dat werd eerst nog Brinta, later werd het yoghurt en nog later, vanwege het eiwit, kwark. Dat laatste gaf weer schimmel in de mond, dus of dat nou een vooruitgang was?
    Ik herinner me nog die zware broodplank waar ze brood op sneed, in de zijkant zat een inkeping voor het broodmes, daar moest ik mee oppassen want dat ding viel er makkelijk uit! Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Ine, als kind heb je natuurlijk niets te willen of te kiezen, dan eet je wat je krijgt. Duits brood vind ik ook erg lekker, hoe steviger hoe beter wat mij betreft. Haha, reclame gemaakt voor King Corn! Leuke herinneringen om te lezen, misschien niet allemaal om ze ook te hebben. Gelukkig mag je nu helemaal zelf bepalen wat je eet!

      Verwijderen
  8. Wit brood vind ik niet lekker.
    Ik eet het liefst donker brood met heel veel zaden en pitten en als het even kan ook nog nootjes erin. Hoe grover hoe liever.
    Vroeger thuis aten we eigenlijk nooit wit brood. Mijn ouders gingen op zaterdag altijd in België naar de bakker om rond tarwebrood voor een hele week.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Mw W., meeste witbrood is ook niet lekker, weinig smaak. Ik ben ook fan van zaden en pitten. Heb gisteravond walnootbrood (Lidl) gegeten, met een boerenomelet. Mijn man vind dat vreselijk, ik vond het heerlijk!

      Verwijderen
  9. Wij aten "halfom",niet helemaal volkoren. Van de bakker in de Visstraat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi izerina, wij woonden in Rugge en gingen naar de bakker op het Ruggeplein, naast de Kroon. Ik dacht van Dijk, maar kan het volledig mis hebben. Vraag het vanavond - als ik mijn vader bel - wel even, hij weet dat nog wel.

      Verwijderen
    2. Visser ken ik wel, zat op een hoekje in de Nobelstraat? Die met grijze stekeltjes ? Of einde Voorstraat. Daar zat ook een bakker, die verkocht toen ik op de havo zat eierkoeken met slagroom!!

      Verwijderen
    3. in mijn jeugd kocht je bij de bakker van dezelfde kerk.

      Verwijderen
    4. Oh ja, natuurlijk zo ging dat toen.

      Verwijderen
    5. Ach ja, bij bakkerij C van der Spoel in Zwijndrecht als we daar waren, het schijnt dat die ook van 'onze' kerk was. Dat was dan wel weer goed aan supermarkten, dat dat gedoe verdween. Al zal niet iedereen dat me me eens zijn... Groet, Ine

      Verwijderen
    6. Ik wel Ine, maar goed, ik ben dan ook van geen enkele kerk.

      Verwijderen
  10. Grappig, ik herinner me ineens uit mijn vroegste jeugd dat de bakker het brood kwam brengen in een houten bakkerskar. Mijn vader at witbrood, mijn moeder en wij bruin.
    En dat dubbeltje zakgeld, dat hadden wij ook. Er was een klein snoepwinkeltje gerund door twee oude mensen, waar je dingen voor een cent kon kopen. Zo kon je van je dubbeltje een assortiment aan snoep kopen. Schuimblokken herinner ik me ook, heerlijk. En duimdrop. Zoethout.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo'n bakker reed in mijn vroege jeugd ook door de straat. Grappig dat vaders andere dingen aten... bij ons thuis ook, komt nog een blog over! Heerlijke herinneringen!

      Verwijderen
    2. uit zo'n bakkerskar heb ik ooit met een vriendinnetje een hard puntje gepikt. Toch schuldgevoel later.

      Verwijderen
    3. Dat heeft veel indruk gemaakt Izerina, als je het nu ook nog weet!

      Verwijderen
  11. Als ik zou worden verbannen naar een onbewoond eiland, en ik mocht maar één soort eten meenemen, dan wordt dat zeker grof volkorenbrood met oude kaas erop, want dat verveelt mij nooit.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou ook mijn keus zijn Marijke! Of telt roomijs ook mee?😁

      Verwijderen
  12. Wit brood kregen we praktisch nooit, het was een hele verassing als je boterhammen zakje wit brood bevatte met speculaas er tussen. Mijn vader snee ook altijd het donker bruine brood, altijd perfecte sneetjes, vlgs mij maakte hij er een sport van. Toen ik het huis van mijn ouders moest leegmaken vond ik in de bestekla 4 (!) grote brood snijmessen, 1 heb ik er gehouden, de meest gebruikte met een houten handvat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Vejong, witbrood met speculaas.... oh wat was dat ook lekker!!! Mijn vader kon ook zo goed snijden, alle boterhammen even dik. Een goed broodmes is fijn, het moet goed zagen zodat je niet hoeft te duwen, dan blijven knapperige korsten ook mooi!

      Verwijderen
  13. Wat een gezellig beeld, je vader die zelf het volkoren brood sneed mevrouw Niekje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk hè Nicole, en mijn vader doet dat nog steeds want hij bakt nu al zo'n 20 jaar zijn eigen brood.

      Verwijderen
  14. Mijn moeder, mijn broer en ik aten altijd bruin brood en mijn vader witbrood. De bakker(sknecht) bracht dat brood in een bakfiets aan huis. Iedere dag een halfje bruin en 1 x per twee dagen een halfje wit. Altijd ongesneden brood, waarvan ik bij aankoop het kapje kreeg. Heerlijk knapperig en vers was dat! Ik at dat puur, zonder iets er op.
    Bij mijn grootouders at ik ook roggebrood en suikerbrood. Thuis aten we dat nooit. Suikerbrood kwam met boter en roggebrood met stroop.
    Thuis aten we vaak brood met kaas. Tweede keus kaas waar soms een sterke kuilsmaak aan zat of waar beschimmelde boorgaten in zaten. De kaas kwam uit de zuivelfabriek waar mijn vader op kantoor werkte. Voor werknemers was er heel goedkope 2e keus kaas en ook gedeukte blikjes gecondenseerde melk. Die melk dronk mijn vader in de koffie, als gezoete koffiemelk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een heerlijke herinneringen Aaf! Behalve dan die kaas met kuilsmaak of schimmel in de boorgaten. Dat kapje was bij ons thuis ook een gewild deel van het brood! Waarom aten zoveel vaders andere dingen dan de rest van het gezin? Bij ons thuis ook, blog ik binnenkort nog een eetherinnering over.

      Verwijderen
    2. Mijn vader had last van maagzweren en de huisarts schreef voor dat hij witbrood moest eten. Veel beter voor zijn maagklachten, dacht men. Dat een bacterie de maagzweren veroorzaakte, daar was nog niets over bekend!

      Verwijderen
    3. Oh, dat is dan een geldige reden geweest!

      Verwijderen
  15. Wij aten vroeger thuis bruin brood, geen idee of dat volkoren was. Op zaterdag gingen we naar mijn oma en daar kregen we altijd wit brood en soms luxe witte puntjes. Zij had ook Becel en dat vond ik heerlijk! Veel meer smaak dan onze gewone halvarine. Met biefworst. Pure verwennerij. En soms ook aardbeien inderdaad.
    Op vakantie in de Dolomieten hadden ze van die keiharde Kaiserbroodjes, daar raakte ik altijd volledig van verstopt.
    Haha, ik lees hierboven dat je zegt: niet duwen, maar zagen. Zei mijn vader ook altijd :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig hoor Mara, wij hadden ook halvarine, maar mijn vader dan weer niet! Witte puntjes gingen mee op schoolreisje of tijdens een dagje uit met paps en mams naar bijvoorbeeld de dierentuin of het strand. Met kokosbrood was mijn favoriet. In Duitsland haalden we 's ochtends frische Brotchen, een klein knapperig broodje, dat aten we dan met jam. Heerlijk toen, maar nu moet ik daar niet meer aan denken, waarschijnlijk zou ik ook verstopt raken, ben nu veel meer vezels gewend. Ja, precies, niet duwen!!🤣

      Verwijderen
  16. Heer geef ons heden ons dagelijks brood……en zondags ‘n krentemikske en Maria is zo goed dat ze er wat boter op doet……baden wij als kinderen altijd.
    Als kind heb ik niet anders gezien dan dat de bakker op de transportfiets met grote mand voorop vol broden van uit ander stadsdeel kwam fietsen om bij ons thuis elke dag brood te bezorgen.Hij redden in de oorlog mijn moeder van een gewisse dood toen ze met haar baby dochtertje op de arm tijdens luchtalarm een straat verder naar haar ouders wilden vluchten,de bakker zag haar lopen toen de eerste inslagen te horen waren,hij duwden mijn moeder met kind de brede heg in en heeft zich over hen heen gebogen ter bescherming.Toen moeder weer huiswaarts keerden lagen de ruiten aan diggelen en het wiegje vol glasscherven,maar goed dat mijn zusje daar op dat moment niet in lag.Zaterdags kneden mijn moeder zelf roomboterwitbrood en brachten mijn zusje en ik het gerezen brood op brede plank met theedoek er overheen naar de bakker waar iedereen uit de buurt achterom het brood mocht brengen omdat de ovens houtgestookt dan nog heet waren.De knecht pakten het brood aan,duwden er een papieren nummertje in wat correspondeerde met het bonnetje wat mee naar huis ging,later haalde wij het nog warme brood weer op.Wat was dat heerlijk met boter en suiker en soms geprakte aardbeien.
    We eten nou alle soorten brood van de warme bakker maar het meeste donker met zaden en pitten.En nog vaak met aardbeien.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een mooi verhaal Ger, indrukwekkend! En leuk om te lezen hoe het vroeger ging, ik had geen idee dat dat zo gebeurde, leuke les geschiedenis 'Neerlands brood' !

      Verwijderen
    2. En in die bakkerij waar we het brood in de oven konden laten schuiven werkte mijn latere schoonvader als chefbakker.Toen mijn man in1946 geboren werd was er nog niet veel te koop of op rantsoen.De kersverse vader mocht spullen uit de bakkerij gebruiken en hij bakte voor heel de straat beschuiten die hij besmeerde met boter en muisjes en met bakfiets deur voor deur ging overhandigen,dat was een feest voor de bewoners die de chefbakker natuurlijk allemaal kende uit de bakkerij.Mijn man verteld nu nog wel eens dat hij als klein jochie de bakkerij in liep en dat vader met spuitzak vol slagroom zo in zijn mondje spoot,
      Ger

      Verwijderen
  17. Mijn herinneringen aan brood beginnen eind jaren '40 van de vorige eeuw. Het eerste wat ik me herinner is roggebrood met stroop en daarna komt er regeringsbrood. In mijn herinnering was dat grijsachtig brood en ik vond het niet lekker, maar kennelijk kon je op dat moment weinig anders krijgen. Was wel weer blij dat mijn inwonende opa dat grijze brood ook niet lekker vond en voor hem werd dan bruin 'tarwebrood' gekocht, waarvan ik ook mee-at, want daaraan zat niet dat papierachtige smaakje van het regeringsbrood.
    Toen ik midden jaren '60 op kamers ging wonen was het ee3n en al king-corn wat de klok sloeg. Ik moest werken tot half zes en om zes uur sloten echt alle winkels, dus uitgebreid winkelen was er niet bij. Wat de supermarkt had dat kocht je. King-corn had wel een bijkans onverwoestbare verpakking waar je je boterhammen in mee kon nemen. Plastic boterhamzakjes waren er toen nog niet. Mijn favoriete verpakkingsmateriaal was aluminiumfolie, maar als je wat voorzichtig deed kon je met een king-cornzak wel 3 of 4 dagen doen. Het enige wat je gebruikt is de verpakking zeiden wij kamerbewoners altijd over king-corn. De ontdekking van Tarvo-brood maakte voor mij een eind aan het king-corntijdperk.
    Tegenwoordig houd ik het bij volkorenbrood met zaden en pitten en een doodenkele keer rooster ik een witte boterham (in de koekenpan want het broodrooster heeft de geest gegeven) met zoet beleg. Mijn meestgebruikte broodbeleg is toch wel kaas; een familietrekje, maar wat wil je met een vader die jarenlang kaasmaker is geweest nadat hij de boerderij van de hand gedaan heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willem, ontzettend leuk om jouw verhaal te lezen! King corn ken ik wel, zat inderdaad een stevige zak omheen. Wij aten het niet, mijn ouders vonden fabrieksbrood maar niks. Tarvo, ken ik ook alleen van naam. Ook dat aten we niet. Bruin brood met kaas is ook zo lekker en ik denk dat het in de meeste Nederlandse huishoudens dagelijks wordt gegeten. Behalve bij mijn vader, die heeft een kaasfobie! Leuke inkijkjes bij de reacties, vind ik echt interessant!

      Verwijderen
    2. Ah ja, Tarvo Moutbrood was de opvolger van King corn. Herinner me nog in een modezelfmaakblad de advertentietekst: 'Mavomeisjes maken lange dagen, maar bij verstandige ouders komen ze niets te kort. Op de fiets naar school, brood mee omdat de Mavo ver weg is. De Duitse naamvallen. Pythagoras kennen. En tussendoor een zwaantje aan de ringen. En dan met tegenwind naar huis'.

      Vervolgens natuurlijk de nadruk op waarom Tarvo Moutbrood zo belangrijk voor deze mavomeisjes in de groei was.

      Gericht dus aan zelfmodemakende moeders, over hun dochters.
      Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Geinig, ik herinner me die reclame niet, maar klinkt erg jaren 70!

      Verwijderen