dinsdag 19 december 2023

38 van 50 - een kijkje in de koelkast #6

Zoals ik schreef in een eerder kijkje in de koelkast hebben we drie biofresh lades. In lade drie bewaren we fruit. Dit is wat er vandaag in de la ligt:

** altijd op voorraad

Lade 3:

  • 7 citroenen ** (T. gebruikt citroen in zijn dagelijkse glas tomatensap)
  • 7 peren
  • 12 appels **
  • 6 kakifruit
  • 2 sinaasappels
  • 5 avocado's
  • 8 mandarijntjes
  • trosje druiven
  • 10 lychees

Ik eet iedere dag een appel. Bananen liggen op de fruitschaal, daar liggen nu ook twee kiwi's om te rijpen en er staat een ananas op het aanrecht om rijp te worden.

Ik ben dol op fruit en ook T. eet het graag. Alleen hij eet nooit fruit uit het vuistje, dus heb ik het fruithapje geïntroduceerd. En dan eet hij het wel. Natuurlijk alleen als ik het klaarmaak. 

Zo hebben we allebei onze taakjes. Ach, en zo'n bakje fruitsalade maken vind ik niet erg, we gaan dan na het 8 uur journaal allebei even wat doen. Ik maak het fruit, T. check of alle deuren op de begane grond op slot zijn en kijk even of zijn auto ook dicht is. 

Nog even iets anders

Vandaag is het winnende woord van het jaar (zie ook mijn blog woord van het jaar) bekend gemaakt: GRAAIFLATIE, het woord waarop ik mijn stem uitbracht.

18 opmerkingen:

  1. Ik heb al 3 weken 4 kakivruchten liggen die maar niet lekker willen rijpen, de andere 3 uit het bakje wel en die waren heerlijk.
    We hebben altijd sinaasappels, mandarijnen in huis en nu ook peren omdat die er nog zijn en soms druiven. In de zomer vind ik nectarines en wilde perzikken zo heerlijk.
    Ik begin de dag met 2-3 fruit en voor H maak ik begin vd avond ook 2-3 schoon afhankelijk van de maat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk al dat fruit, gelukkig is er zowel 's winters als 's zomers veel lekker fruit te koop. Meloen eten we ook graag.

      Verwijderen
  2. Oh leuk,een fruithap maken. Zo maak ik als lunch meestal groentenknabbels. Want salade eet mijn man niet,maar dit zijn bijna dezelfde ingredienten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, zo krijg je die kerels aan de vitamientjes!!

      Verwijderen
    2. Bij mij is het net andersom; ik kom uit een familie van groente- en fruiteters en mijn vrouw uit een familie van vleeseters.
      Het was wel zo dat er in mijn kindertijd omstreeks november altijd een varken geslacht werd en soms in het voorjaar ook een, maar vlees heeft nooit een grote plaats ingenomen in het voedingspatroon. Misschien dat ook de grote boomgaard rondom de boerderij meespeelde, we hadden bijna het hele jaar door fruit op voorraad. In april waren de laatste bewaarappels op en pas in augustus waren de eerste vroege appels weer rijp. Dat waren zware maanden voor ons als kind, want ook het kleinfruit was nog niet rijp.

      Verwijderen
    3. Leuk om te lezen hoe dat bij jullie ging vroeger. Werd er ook fruit in weckpotten bewaard voor de maanden dat er niets te plukken viel?

      Verwijderen
    4. Omdat we destijds op geen enkele nutsvoorziening aangesloten waren en in de jaren vijftig andere koelvoorzieningen zeldzaam waren, werd groente wel geweckt, maar van het fruit hooguit pruimen. De kersen haalden de keuken meestal niet en mijn moeder hield niet van stoofperen. Die gingen vaak naar een familielid. Wel hadden we een moesappel die heel lang bewaard kon blijven waardoor we ook 's winters 'verse' appelmoes hadden. Verder nog een appelsoort die pas omstreeks februari/maart eetbaar was. Ben er eerlijk gezegd nog steeds niet achter of ze eetbaar waren omdat het nog de enige appels waren die we hadden of dat ze werkelijk goed smaakten.
      Kleinfruit zoals kruisbessen werd wel geweckt en 's winters vaak in toetjes gebruikt.

      Verwijderen
    5. Dank je voor de antwoorden, interessant hoor! Kruisbessen vind ik niet zoveel aan, maar misschien heb ik nooit lekkere gegeten. In Engeland worden ze veel in desserts en taarten gebruikt. Pruimen uit een pot ... heerlijk! Omdat we vandaag de dag alles altijd kunnen kopen wordt weleens vergeten dat het ooit anders was, ook in mijn jeugd natuurlijk maar soms weet ik niet meer zo goed hoe het dan was, door herinneringen van anderen komen er dan ook weer herinneringen bij mij opborrelen. Ik heb als vakantiewerk weleens aalbessen geplukt. Was reuze gezellig, maar ik hield niet van aalbessen, dus tussendoor snoepen deed ik niet. Wel nam iedere dag een bakje voor mijn moeder mee, die er dol op was!

      Verwijderen
  3. Ik ben zo'n slechte fruit-eter, ik moet daar echt mee aan de slag. Want ik loop dan natuurlijk ook veel vitaminen mis. Weer een goed voornemen voor het nieuwe jaar. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, goed idee, en het is zo lekker!! En goed voor je, lekker na een rondje hardlopen een fruitslaatje nemen!

      Verwijderen
  4. Ik ben ook niet zo'n fruitmens. Hou niet van appels. Maar zomerfruit eet ik graag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig, ik dacht juist dat iedereen wel van fruit houdt, maar niet dus.

      Verwijderen
  5. Hihi, ik had verwacht dat alle mensen die kinderen hebben of hadden nu zouden losbarsten over 'de fruithap'. Dat is nl. wat je krijgt voorgeschreven op het consultatiebureau voor zuigelingen en peuters. Na de melkvoeding is 'het fruithapje' meestal het eerste vaste voedsel en die associatie is bij mijn generatie denk ik nog volop aanwezig.. Mijn overleden partner was ook niet gewoon om fruit te eten, weet niet waarom, het vulde hem niet geloof ik. Of 'niet-mannelijk'? Ik hoor het vaker over mannen. Hij was een stevige eter, kon eten als een wolf. Na jaren het goede voorbeeld geven door mij, begon hij dan eindelijk af en toe een losse sinaasappel te eten. Ik ben nooit aan fruithappen maken voor hem begonnen. Zelf eet ik wel veel fruit. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha.. daarom noemen wij het thuis ook het fruithapje! Verder maak ik overigens nooit iets voor T. klaar, tenzij het het avondeten is. We maken ons eigen ontbijt (alleen op vakantie ontbijten we samen en maakt hij het voor ons klaar, vaak met een omeletje of roerei) en ook maken we onze eigen lunch. We vinden allebei andere dingen lekker en ik ben natuurlijk ook nog eens een rare eter! Waarom T. niet zelf fruit pakt om te eten weet ik eigenlijk niet.

      Verwijderen
  6. Reacties
    1. Een scheut citroen- of limoensap geeft vrijwel altijd een opkikker aan de smaak, zeer zeker aan tomatensap, dat van zichzelf een redelijk vlakke smaak heeft (vind ik). Wat ik vrij verrassend vond was om op het laatste een (halve) citroen uit te knijpen boven een pan macaroni. Dat gaf de vrij fletse smaak een enorme opkikker; omdat ik bij een ongeval mijn reuk en dus ook een groot deel van mijn smaak verloren ben, kook ik met weinig kruiden. Nooit meer dan het recept aangeeft, vaak minder.

      Verwijderen
    2. Kneepje citroen in een curry, of een Turkse linzensoep halen de smaak op, en ook bij andere gerechten werkt dit inderdaad soms.

      Verwijderen