woensdag 27 december 2023

46 van 50 - favoriete schrijvers

Als je nu doorleest omdat je denkt dat ik mijn favoriete schrijvers hier ga opsommen moet ik je teleurstellen. Ik heb er zoveel dat de lijst te lang zou worden. Ik lees graag en ik lees veel. En wanneer ik een auteur heb gevonden die mooi schrijft, dan probeer ik alles van die schrijver te lezen. Meestal zijn dan alle boeken ook goed, maar soms zit er iets tussen waar ik niets aan vind. Het is een beetje zoals met een bepaalde keuken, ik ben dol op Italiaans eten, maar risotto vind ik geen klap aan.

Om met eten verder te gaan, een goed boek is net als een lekkere maaltijd of - in ieder geval voor mij - als een heerlijk toetje: je zit te genieten en je wil niet dat het afloopt /op raakt. Toch is het op een gegeven moment uit / op, dan kan je nog even nagenieten maar daarna is het dan ook echt klaar. Je gaat dan meteen uitkijken naar het volgende mooie boek / lekkere nagerecht.

Een heerlijk toetje zoals ijs met slagroom eet ik wekelijks, maar iedere week een echt heel mooi boek te pakken krijgen is een stuk moeilijker. En boeken twee keer lezen doe ik niet. Als kind deed ik dat wel. Ik had thuis boeken en we gingen naar de bieb, maar de keus was ook daar toen nog vrij beperkt. Een van de boeken was Jannie's vrolijke zwemclubik las dit boek een paar keer per jaar. Ik kende hele passages uit mijn hoofd. Ik vond het zo'n mooi boek en vanwege het zwemmen identificeerde ik mezelf met Jannie. Ik las het voornamelijk wanneer ik me verveelde of wanneer ik ziek thuis was. Mijn ouders en mijn broer plaagden me er wel mee, want het was ook toen al een beetje truttig verhaal. De link stuurt je naar het boekje dat ik ook had, met dezelfde illustraties.

Wat is een goed boek? Voor iedereen is dat wat anders. En wat een goed boek voor mij is kan ik niet uitleggen. Ik krijg weleens de vraag van een collega wat ik graag lees. Meestal zijn dat collega's die zelf niet veel lezen. Want als je wel veel leest weet je dat het niet zo makkelijk te omschrijven is. 

Ik weet wél wat ik niet lees. Science fiction en thrillers zijn aan mijn niet besteed. Daarnaast zoek ik meestal naar literaire romans. Dit bedoel ik niet arrogant of hooghartig, maar ik haak snel af wanneer een boek niet van een bepaald niveau is. En hoe ik dat dan beoordeel is ook weer lastig uit te leggen. Slecht vertaalde boeken stoor ik me ook aan, maar meestal zijn literaire romans goed vertaald want is er budget voor de vertaling. En eerlijk is eerlijk, 25 jaar geleden genoot ik van heel andere boeken dan nu, kon je me geen groter plezier doen dan met een boek als Bridget Jones's diary.

Zal ik toch een klein lijstje van favoriete auteurs maken? Let niet op de volgorde want die is willekeurig.

  • Maarten 't Hart
  • Anna Enquist
  • John Boyne
  • Arthur Japin
  • Isabel Allende
  • Lot Vekemans
  • Kristien Hemmerchts
  • Stefan Brijs
  • Wanda Reisel
  • Fay Weldon
  • Renate Dorrestein
  • Anita Brookner
  • Jaap Robben

Dit zijn er dus maar een paar, maar misschien genoeg om een indruk te krijgen van mijn smaak? Als dat zo is, kom dan maar door met jullie suggesties.

Ps: luister nu naar de Top 2000 en krijg kippenvel en een brok in mijn keel van Rufus Wainwright - Tired of America, heb meteen het volume voluit gezet.  

En nu, terwijl ik mijn blog afrond, staat ABBA's 'Money money money' ook nog even op vol volume en zing ik lekker mee, zo vals als wat, maar dat mag mijn pret niet drukken!

29 opmerkingen:

  1. Dat is weer eens heet wat anders. Ik heb in mijn boeken kast van 2 schrijvers hele series. Van Hans Martin alles, hij was een schrijver in de 50-60 er jaren. Een eerste boek uit de bibliotheek boeide me zo dat ik er meer van zocht en uiteindelijk ze verzamelde. Het zijn soort avonturenromans met die voor namelijk in de Oost spelen.
    Van James A. Michener heb ik ook bijna 2 planken, spelen zich in een land of stad af vanaf bv de prehistorie tot heden soort historische romans.
    Op het moment ben ik Koning Arthur van Terence White aan het lezen. Met soms heel grappige passages: Tovenaar Merlijn is iets aan het zoeken voor een bezoeken achterin zijn grot en zegt dan: het is zo donker hier het wordt tijd dat ze de elektriciteit eens gaan uitvinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, wij hebben een heel verschillende smaak wat lezen betreft, dat is duidelijk. De namen zeggen me niets, maar ook de verhalen en onderwerpen spreken me niet aan. Gelukkig mogen en kunnen we lezen wat we willen!

      Verwijderen
  2. Leuk om te lezen! Vannacht de laatste bladzijden in Schemerleven gelezen van Jaap Robben ik vond het een mooi boek. Nu begonnen aan de laatste van Jan Siebelink maar (20 bladzijden gelezen) kan er nog niet echt inkomen en volgens mij moet je als lezer ook wel op de hoogte zijn en bijvoorbeeld Knielen op een bed violen gelezen hebben. In mijn jeugd las ik graag boeken over meisjes die naar een klooster of kostschool gingen. Ik mocht van mijn 'vader' niet lezen en was stiekem lid van de bibliotheek. Las 's nachts met een zaklamp de boeken van Enid Blyton (Pitti) en ook graag de serie Joop ter Heul van Cissy van Marxveldt. HET boekje uit mijn jeugd wat ik nog wel eens herlees zijn De kinderen van de grote fjeld van Laura Fittinghoff over 7 kinderen en een geit. Verder schrijf ik zelf (cursus VU) soms korte verhalen, Haiku's en lees graag gedichten. Gelukkig kan en mag ik nu zelf mijn boeken uitkiezen en lezen zonder de hulp van een zaklamp:-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ilona, Siebelink vind ik ook een goede schrijver, mag op de lijst. Kostschoolboekjes verslond is vroeger, net als de Olijke Tweeling oid... Joop ter Heul las ik ook, was nog van mijn moeder. Gedichten heb ik niets mee, maar gelukkig kunnen we lezen wat we willen!

      Verwijderen
  3. Ha, een blog naar mijn hart. Wat voor een ander eten is, zijn boeken voor mij. Een dag niet gelezen is een dag niet geleefd wat mij betreft! Ik zit bij 2 leesgroepen, een over literaire romans en een over ecologisch getinte boeken. Maar aan die laatste kom ik niet meer toe want doe ook nog een studie. Veel van jouw rijtje zijn ook favoriet bij mij. Toch even schooljuffen, haha, het nummer van Abba heet 'Money, money, money'. Hier ook top 2000 aan. Ben nog een aantal opdrachten voor studie aan het afmaken en de laatste klussen die echt moeten voor oudejaarsavond aan het afwerken. Morgen nog een afspraak met een vriendin (als we beide kunnen) en zondag een oudejaarsconference kijken met op Nieuwjaarsdag de klassieker: concert uit Wenen. Denk dat ik geen oliebol doe, want er zijn nog genoeg hartige snackjes in huis en deze spicy vrouw heeft dat liever. Gisteravond zoon en schoondochter op bezoek, die hadden meeneemeten van de Surinaamse keuken mee, en daar bleef zoveel van over dat we alledrie nog overhielden. Zij porties mee naar huis en ik ook nog wat overgehouden. Gaat in vriesvak. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, tuurlijk is dat Money Money Money Ine... wist ik maar niet bij nagedacht. Succes met je werkzaamheden nog! Je Oud en Nieuw klinkt prettig en Surinaams eten en leftovers zou ik ook niet afslaan.

      Verwijderen
    2. Heb mijn blogtekst bij ABBA aangepast Ine, dank!

      Verwijderen
  4. In de loop der jaren is mijn keuze aan boeken veranderd."Vraten"we vroeger detectives en spannende verhalen,dat is helemaal verdwenen(en verkocht).Nu reserveer ik vaak non fictie. Gisteren een boek van een sjamaan gelezen en daarvoor iets over het ontstaan van de landbouw.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Net als Lot hierboven hebben jij en ik volgens mij een heel andere smaak. Je schrijft wel eens iets over een boek en dat vind ik interessant om te lezen, jouw stukje dus, maar zou dan het boek niet hoeven of willen lezen. Maar dat is niet erg want er is zoveel moois en interessants te lezen, tijd tekort!

      Verwijderen
  5. Ik heb wel eens geblogd over mijn 'brain fog' waardoor lezen er steeds meer bij is ingeschoten. Ik was wel van de detectives. Maar die kijk ik nu op tv. :) En wat mijn hersens makkelijker vinden om te lezen is non fictie, gek genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ooit een burn-out gehad, kon een paar maanden niet lezen, ging gewoon niet, herken het wel Judy! Je moet lezen wat je leuk vindt, genoeg non-fictie op de boekenplanken, dat is bovendien leerzaam.

      Verwijderen
  6. Beste mevrouw Niekje, vergeet ook de wat oudere literatuur niet. Nescio bijvoorbeeld, met als schitterende figuur "de uitvreter".
    Kooten en de Bie, Mensje van Keulen.
    En de Indische boeken: Aya Zikken, Maria Dermout, Bep Vuyk, Hella Haasse.
    Leuk, zo'n stukje over boeken!
    Ik hou ook van boeken over het huishouden vroeger, en over het Amsterdam vóór de tweede wereldoorlog. En dan ga ik die buurt ook bezoeken.
    Maar een mooi geïllustreerd jeugdboek lees ik ook nog altijd graag! ( ben 72). Titia.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hella Haasse, Mensje van Keulen, van beiden veel gelezen. Ik heb natuurlijk op de middelbare school de wat oudere literatuur moeten lezen, vond daar ook mooie boeken bij zitten. Nu haal ik mijn tips uit de NRC boekenkatern, en dat zijn meestal boeken die nieuw zijn, dus daarom lees ik veel van nu. Maar leuk en dank je wel Titia, ik zal wat van jouw aanbevelingen lenen. Grappig trouwens, ik heb een vriendin van jouw leeftijd en met jouw naam, ze leest ook graag!

      Verwijderen
  7. Da's een leuk lijstje! Ik kan me er wel (grotendeels) in vinden. Een paar namen zijn nieuw voor mij, en van Maarten 't Hart las ik enkel, onlangs nog maar, Een vlucht regenwulpen. Ik vond het maar raar. Ik hou wel van science fiction, maar detectives zijn aan mij niet besteed. En ik kan me geweldig storen aan slecht en verkeerd taalgebruik, hoe goed het verhaal ook mag zijn. Jaaa lezen, wat een zalige hobby is dat toch, gratis en voor niks vertoef je zomaar een paar uur in een andere wereld, geweldig vind ik dat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nathalie, dat is nu precies wat ik ook vind, je bent even helemaal weg! 't Hart heeft later veel mooie boeken geschreven, Een Vlucht Regenwulpen heb ik denk ik wel gelezen, maar herinner me niet veel, wel de film. Hij komt hier uit de omgeving, dat maakt het nog iets leuker voor mij.

      Verwijderen
  8. Al een flink aantal jaren “lees” ik geen boeken meer, maar luister ik ze af. Eerst op CD, met een walkman. Ik ben begonnen met de Harry Potter-serie en daarna Narnia. Heel mooi.
    Nu heb ik al een tijdje een luisterboekenapp, en dat bevalt prima. Eén van de mooiste boeken die ik beluisterde is “De niet verhoorde gebeden van Jacob de Zoet”, geschreven door David Mitchell over de periode dat Nederland als enig westers land vanaf het eiland Decima toegang had tot handel met Japan. Ook zijn “Wolkenatlas” is wel aardig, maar verder schrijft hij rare SF-boeken waar ik niks aan vind.
    Onlangs beluisterde ik "De Zanzibardriehoek", van Historicus Martin Bossenbroek, over de slavenhandel in Oost-Afrika. Hij won daarmee de Libris Geschiedenis Prijs 2023. Erg mooi.
    Mijn meest geliefde boek is denk ik “De ontdekking van de hemel” van Harry Mulisch, en in mijn rijtje fijne schrijvers staan zeker Maarten ’t Hart, Rasha Peper en Wolkers, Vestdijk en en en …
    Laatst ook erg genoten van “Nirwana” van Tommy Wieringa, dat mij een beetje deed denken aan Bonita Avenue, maar dan minder ranzig.
    Tot slot vind ik, dat De zeven zusters, verboden moeten worden!
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marijke, mijn man luistert ook al jaren, ook begonnen met CD. Jacob de Zoet ken ik niet, ga ik opzoeken en zal ik reserveren, heb er wel ergens eens iets over gehoord of gelezen. De andere tips zet ik ook op mijn lijstje in de biebapp. Tommy Wieringa mag ook op mijn lijst, net als Rasha Peper, van beiden alles gelezen.. Bonita Avenue vond ik mooi, maar zijn laatste boek vond ik niets aan. Hahaha... de zeven zusters, nog NOOIT ook maar een woord in gelezen. Spreekt me niet aan. Maar dat geldt voor meer boeken waar de hele wereld mee wegloopt. Dat geldt bij mij voor meer dingen, zo heb ik nog nooit een aflevering van GTST gezien, nog nooit een frikadel gegeten, nog nooit op de tennisbaan gestaan enz enz... iedereen mag gelukkig doen en laten wat ie wil! 😉

      Verwijderen
    2. Ik lijk weer raar veel op je, hoewel ik stiekem wel van frikandel houd maar zelden eet ...
      Marijke

      Verwijderen
    3. Hahaha!!!! 🤣🤣't Moet niet gekker worden Marijke! 😘

      Verwijderen
    4. Hier nog iemand die nog nooit GTST heeft gekeken en de zeven zusters komen er hier ook niet in:-) B. Jones heb ik ook nooit gekeken of gelezen trouwens. Groet, Ine

      Verwijderen
    5. Bedacht met net dat ik ook nog nooit 'Wie is de mol' heb gezien.😉

      Verwijderen
  9. Smaken veranderen in de loop der jaren. Vroeger las ik zo goed als alleen maar Konsalik. Ik moet er niet meer aan denken! Schemerleven van Jaap Robben vond ik heel mooi, net zoals Beste mevrouw Eva van de jonge Valentijn de Heer. Nu lees ik De Camino van Anya Niewierra. Belooft ook goed te worden.
    Risotto is zo lekker. Je moet hem wel een beetje pimpen. Met groene asperges bijvoorbeeld, of een duxelles van champignons. Op het einde vóór de parmiggiano een flinke schep mascarpone erdoor. Lekker hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies Myriam!! Er zijn nu ook boeken die ik echt niet meer doorkom, maar heb ze vroeger verslonden (Jill Mansell, Sophie Kinsella.... boeken voor jonge vrouwen waarin ze altijd diepongelukkig zijn totdat er een leuke kerel in het spel komt, dan nog de nodige misverstanden voor ze elkaar toch krijgen... net als in de bouquetreeks en doktersromannetjes). Ik ga jouw tips reserveren. Het klopt dat risotto lekker kan zijn, maar ik ben er gewoon niet zo'n fan van. Ik lust wel een paar happen, maar ik vind het als hele maaltijd niet zo'n succes.

      Verwijderen
  10. Leuk om te lezen. Ook de reacties trouwens.
    Janny's vrolijke zwemclub heb ik ook. Een hele verzameling meisjesboeken uit de Zonnebloemserie. Ik ben er dol op. Omdat ik ze vroeger als kind verslond, maar vooral om de illustraties van Lies Veenhoven. https://bertiebo.blogspot.com/2014/05/rommelmarktvondsten.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bertiebo, ik vond de reacties ook leuk, zeker omdat er tips bij zaten. Leuk al die boekjes, heb de link bekeken!

      Verwijderen
  11. De engelenmaker van stefan brijs vond ik heel macaber. Roxane van Iperen vind ik ook goed. En het boek van Murat Isik ook.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond De Engelenmaker macaber maar ook geniaal. Roxanne van Iperen moet ik ook gaan lezen. Murat Isik heb ik gelezen, ook mooi!

      Verwijderen
  12. Lezen is zo heerlijk! Maar een echt goed boek vinden, valt inderdaad niet altijd mee. Ik lees juist wel graag thrillers. En bijzonder he? Wat muziek kan doen? Overigens is naast lezen ook muziek luisteren een grote hobby van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn heel veel thrillers, dat weet ik, maar ook daar heb je natuurlijk goede en minder goede. Muziek is heerlijk!

      Verwijderen