zondag 31 december 2023

50 van 50 - eetherinneringen - oliebollen

Nummer 50! Mijn 'challenge' is gelukt!

Net als zijn vader bakte mijn vader oliebollen op oudejaarsdag. We vierden Oud en Nieuw altijd thuis, meestal met ons viertjes. Ik geloof dat er een of twee keer ook vrienden op visite kwamen. 

's Ochtends ging mijn moeder het oliebollenbeslag maken. In het beslag zaten stukjes appel, krenten, rozijnen en sukade.  Het beslag ging in plastic emmers, die emmers werden afgedekt met een natte theedoek en in de buurt van de convectorput gezet zodat het beslag kon rijzen. Was het beslag klaar dan gingen de voordeur, kamerdeur en schuifpui open en de afzuigkap aan. Dan was het koud in huis en stond mijn vader een paar uur lang in de keuken met een ijsbollentang oliebollen te bakken. 

Heb echt geen idee meer wat mijn moeder deed of waar zij was. Zat ze boven, waar het warmer was? Deed ze nog last minute boodschappen? Hielp ze mee ? Mijn vader denkt dat ze hem hielp, maar ook bezig was met andere dingen in huis. Wij, mijn broer en ik, waren ons eigen ding aan het doen. Mijn broer was meestal met zijn vrienden, hij had een vrij hechte vriendenclub, ik was thuis of bij een vriendinnetje.

We aten op oudejaarsdag iets makkelijks, brood of tosti's, misschien een pasteitje met ragout of soep. Dan werd er afgewassen, was er koffie en ging de televisie aan. Op tafel stond dan al een grote schaal oliebollen waar we van konden pakken. Later op de avond kwamen er ook hartige dingen zoals toastjes, pinda's en chips op tafel en namen we een frisje of iets sterkers dat nog over was van kerstmis.

We keken de oudejaarsconference en ook het aftelmoment naar twaalf uur. Als het zover was ging iedereen staan en gaven we elkaar drie zoenen en de beste wensen. Ik geloof niet dat mijn ouders champagne of andere bubbels in huis haalden. Dat waren ze niet gewend en vonden ze volgens mij ook niet lekker. Na het zoenen gingen we naar buiten waar mijn vader en mijn broer, net als veel buren, vuurwerk afstaken. Iedereen wensten elkaar een gelukkig nieuwjaar. Na een poosje ging mijn moeder naar binnen om saucijzenbroodjes in de oven te schuiven. Als we dan vanuit de kou naar binnen kwamen lagen die klaar voor ons. Zo rond een uur of een, half twee ruimden we de tafel leeg en ging iedereen naar bed.

De volgende dag stonden er nog schalen vol met oliebollen. Heerlijk vond ik zo'n koude, rijkelijk gevulde oliebol met poedersuiker van een dag (of twee) oud.  

Lang gingen we op Nieuwjaarsdag naar mijn oma en grootvader in Den Haag. Op het plein waar zij woonden stond je tot je enkels in het rode papier van al het vuurwerk dat daar was afgestoken. Dat zag je bij ons in het dorp niet. Na de koffie en het in ontvangst nemen van een envelop met daarin een leuk bedrag gingen we ook nog naar oma in Rijswijk. Dan zat ons rondje nieuwjaarswensen brengen erop en togen we huiswaarts. De rest van de middag rommelden we wat, werden alle kerstversierselen opgeruimd en ging iedereen weer over tot de orde van de dag.

Net als aan kerstmis heb ik fijne herinneringen aan Oudejaarsavond met mijn ouders. Ik heb het tot mijn 18e thuis gevierd, daarna ben in naar Londen verhuisd en vierde ik het jarenlang in Engeland. Daar vond ik het altijd minder leuk dan hier, natuurlijk omdat kerstmis voor de Britten een belangrijker feest is dan New Year's Eve. 

Wij doen niets uitgebreids met Oud & Nieuw, maar nog steeds voel ik een bepaalde opwinding en vind ik het een gezellige dag en avond. Ik ga straks nog lekker een oliebol eten en samen met de liefste man die er is proosten op een mooi 2024!



18 opmerkingen:

  1. Wat het eerste in gedachten komt is dat we familie belden om 12 uur en dat was lastig, constant in gesprek, ik heb het nu wel over gewone telefoons hè.
    Toen mijn ouders in Amstelveen woonden hadden ze een grote schuur en bakte mijn vader daar oliebollen en mijn ex de appelflappen. Mijn moeder (die zo goed was in kopen) had een grote huzarensalade laten bezorgen. Om het jaar waren we daar of in Den Haag bij schoonouders van het mooie uitzicht over de Schilderswijk.
    Tijdens de 5 jaar dat ik alleen was na scheiding ben ik zowel eens bij mijn ouders geweest, ook wel eens alleen en dochter bij vriendje. Maar ook dat was allemaal prima.
    Met H zin we ook jaren in Frankrijk geweest met oudejaarsavond, heerlijk rustig, ik bakte daar wel appelflappen en we bleven ook op tot 12 uur tv kijken kon via de schotel.
    Nu heerlijk rustig thuis.
    Allemaal fijne avond gewenst en morgen gezond weer op en op naar een fijn 2024

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Lot, wij belden nooit juist omdat het altijd zo druk was en iedereen in gesprek. Leuke herinneringen! Gelukkig Nieuwjaar voor jou, H. en Sienna ! x

      Verwijderen
  2. Pfff... Je hebt het gehaald. 50/50. Kan ik je mooi een fantastische 2024 wensen.

    Leuk die herinneringen. Hier geen oliebollen maar appelflappen. Gebakken door mijn moeder (al schilde Pa de appels).
    TV (warme herinneringen aan Wim Kan met de oudejaarsconference), geen zoenen want daar hield mijn moeder niet van dus een stevige handdruk, wat bubbels, dan naar buiten, alle buren de beste wensen wensen ( en niet vergeten dat ene buurmeisje te feliciteren met haar verjaardag), mijn broer stak met wat oudere heren een beetje vuurwerk af, mijn vader, broer en ik gingen naar huis en mijn moeder bleef nog even bij haar zus plakken....
    En de volgende dag koude appelflappen eten. Die ook bleven plakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rianne, ook leuk herinneringen bij jou. Hahaha... koude appelflappen zijn ook erg lekker en ja, die blijven ook plakken 😂. Gelukkig Nieuwjaar voor jou en Zoon! x

      Verwijderen
  3. Doordat mijn ouders het druk hadden in de winkel,werden er altijd oiebollen en appelflappen gekocht. Twee tantes kwamen op bezoek en mijn vader had wat klein siervuurwerk. Later vierden we kerst in den Briel en de jaarwisseling bij mijn (a.s) schoonouders in Nijmegen.Dan bakten wij van te voren bergen appelflappen thuis. Bovenramen open en alle geur weg,als we weer thuis kwamen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, leuke herinneringen ook bij jou. Gelukkig Nieuwjaar voor jou en jouw man! x

      Verwijderen
  4. Gefeliciteerd met de challenge.
    Fijn uiteinde en een mooi begin en vervolg van 2024.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gefeliciteerd met je geslaagde challenge, en op een goed 2024!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Al het goede voor 2024 gewenst @Niekje en iedereen die dit leest. Leuke herinneringen heb je. Als ik terugdenk, krijg ik natuurlijk een compleet ander plaatje omdat mijn ouders een reizend beroep hadden en ik dus niet bij hen opgroeide, toch was ik met Kerst en Oud en Nieuw wel bij ze. Maar omdat we geen huis hadden en een reizend bestaan leidden met woonruimte op ons 'vervoermiddel' was het altijd de vraag waar wij die dagen zouden zijn, op welke plaats. Als het kon moesten we Oudjaarsavond en Nieuwjaar weer naar de kerk. Ja, ik heb daar wat meters gemaakt, het is een wonder dat ik nog van kerkorgelmuziek kan houden. Oliebollen en appelbeignets (dat heette toen juist appelflappen) waren er altijd wel, die bakte of mijn vader of mijn moeder met hulp van ons. Geen pakken Koopmans, idd in schalen en emmers laten rijzen bij de cv. En het liefst had mijn moeder dan dat er buiten de keuken gebakken werd, in de machinekamerruimte, want daar was toch alles al vettig. Standaard waren onze bollen met krenten en rozijnen, die 'krentenbollen' die nu verkocht worden, klinken me best vreemd in de oren, maar natuurlijk zijn er ook mensen die niet van krenten en rozijnen houden of ze niet verdragen, denk ik nu. Later op de avond was er vaak bowl, vruchten uit blik op sap dus voor ons, en boerenjongens/boerenmeisjes, advocaat of jonge jenever voor mijn ouders. Van hapjes erbij kan ik me niks herinneren. Om 12 jaar elkaar het beste wensen, even door de ruiten naar het vuurwerk kijken. En dan snel naar bed want vaak moest er toch de volgende dag weer gewerkt worden. Dan waren er natuurlijk nog oliebollen en appelbeignets en die gingen in de loop van de dagen op. Mijn ouders voeren wel bij een vast ritme, konden niet goed tegen die dagen en nu ik zelf niet meer piep ben, begin ik dit steeds beter te snappen. Heb dit jaar ook vrijwel alle decembersnoeperij overgeslagen en de vaste tijden zoveel mogelijk aangehouden. Groet, Ine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel Ine, en natuurlijk hetzelfde voor jou. Kerkbezoek deden wij niet aan, orgelmuziek vind ik ook niet mooi, maar misschien omdat ik nooit de moeite heb genomen om er goed naar te luisteren. Ik heb wel eens op het orgel in de Dom van Brielle gespeeld, ik kreeg ooit les van de kerkorganist. De meeste lessen bij hem thuis, maar dus ook weleens in de kerk! Ik begrijp niet waarom er zoveel verschillende namen zijn: beignets, flappen, olie- en krentenbollen... voor mij is een oliebol MET, een appelflap is appel in bladerdeeg in de oven gebakken (meestal een driehoek) en een beignet in een beslagje en gebakken in olie. Net als dat gedoe rondom kruidnoten en pepernoten. Kruidnoten zijn knapperig, pepernoten zacht én met anijs. Zo. Dat vind ik! 🤣
    Oh ja, bowl hadden wij ook, maar op verjaardagen, niet met Oud en Nieuw. Wij aten nog dagen oliebollen, oud en koud, nog steeds lekker. Nu zie je op insta en internet recepten voor broodpudding van oliebollen en restverwerking van andere lekkernijen. Wij kopen klein in dus er is hier niets te verwerken. Nu weer terug naar normaal, lekker! Gelukkig Nieuwjaar! x

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel erg leuk om te lezen welke herinneringen je aan Oud & Nieuw hebt. Hopelijk heb je een fijne jaarwisseling gehad. Ik wens je voor het nieuwe jaar heel veel moois en geluksmomenten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Zo...Geluk, dank je wel! O&N was rustig voor ons, maar helemaal prima zo. Jij ook een mooi 2024!

      Verwijderen
  9. Ik ben niet echt dol op oliebollen. Ik moet er ook niet aan denken om ze zelf te bakken. Hier is oud en nieuw ook niet echt bijzonder. Volgens mijn nieuw ingestelde familietraditie ruim ik mijn kerstboom op. Groetjes, Nicky

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind ze lekker, maar zelf bakken doe ik niet, ik kan slecht tegen zo'n penetrante geur in huis en dan heb je er meteen ook zoveel, ik koop er af en toe een paar, meestal twee voor T. en eentje voor mij. T. heeft nog een zak gekocht voor in de vriezer, dus we kunnen vooruit!

      Verwijderen
  10. Ik ben begonnen je blog te lezen. heb nu een beetje kennis gemaakt met je. Leuk de herinnering aan je vader, die oliebollen bakte. Bij ons was het mijn moeder, voor mij ook een mooie herinnering. Ik las ook je laatste blogje. Eten wat je uitdaagt. Ik begrijp nu een beetje wat lastig is voor je. Ik vind het fijn je te volgen. Liefs van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Geri, ik merk dat schrijven over deze herinneringen veel nieuwe herinneringen oproept maar ook veel vragen. Gelukkig kan ik die nog aan mijn vader stellen. Klopt, ik heb last van een eetstoornis. Schrijven over dit onderwerp is vaak helpend voor mij en inmiddels weet ik dat anderen er ook steun aan hebben. Ik vind het leuk dat je me volgt. Lieve groet terug!

      Verwijderen