zaterdag 9 december 2023

28 van 50 - nog een etentje

Straks hebben we weer een etentje. Nu niet bij ons thuis, maar bij vrienden, H+R, thuis. We zien ze zo'n twee tot drie keer per jaar, en dan eten we de ene keer daar, de andere keer bij ons. Nu mogen wij weer aanschuiven. R. kan erg lekker koken en we vinden het altijd fijn om bij ze te eten. Ik heb aangeboden het nagerecht mee te nemen, dat vind R. niet zo leuk om te maken en ik juist wel.

Ik heb deze keer een laagjesdessert gemaakt. Ik vind niet dat ik het tiramisu kan noemen, want daar zitten lange vingers, drank en koffie in. Ik heb gingernuts gebruikt. Een koekje waarvan ik er heel veel op heb in mijn jaren in Engeland. Heerlijk om in de thee te dopen (to dunk), dan is zo'n rol zo op. 

De koekjes heb ik even snel in een mengsel van gembersiroop met chocomel gedoopt. Ik mixte mascarpone met vanillevla en lobbig geklopte slagroom. Ik maakt afwisselend laagjes met de room en de koekjes. Op het bordje komt ook nog een stoofpeertje. Gember en peer gaan prima samen en vind ik ook wel een goede smaak voor de winter.

Ik heb eigenlijk geen stress over het eten. Ik heb vandaag normaal gegeten en maak me geen zorgen over een eventuele eetbui. Meestal voel ik die al dagen aankomen, nu niet. De meest recente eetbui is ook nog maar een week geleden en vaak zitten er ruim twee en soms wel drie weken tussen. Ik ga genieten van het eten en het gezelschap.

Morgenavond in mijn eetoverzicht lees je wat er op het menu stond.

12 opmerkingen:

  1. Als je weet dat je nu nog voldoende "voorraad" in je lichaam hebt van de vorige eetbui dan kan je dat toch niet op peil houden eigenlijk.
    Ben je aangekomen sinds de laatste eetbui? nee toch? van een uitspatting komt er geen 3 kilo bij.
    Dus wat ga je doen om een volgende eetbui te voorkomen? Voldoende eten op op peil te blijven! Maar ja zo simpel is het niet weten we nu

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, nee niet aangekomen, juist weer afgevallen, vandaag ga ik een oliebol eten en bij het avondeten extra opscheppen. Want die voorraad in mijn lichaam is al lang weer op! 😞

      Verwijderen
    2. Al aan de crompouce geweest? Ik zag ook een oliebol zo gemaakt in een kraam in Goes waar ik met mijn dochter was.
      Hou je wel eens je calolieen inname van een week wel eens bij?
      Ga ik komende week weer eens doen want de 2 kilo willen er niet af zoals ik nu eet, kom ook niet bij voor mij gelukkig

      Verwijderen
    3. Nee, die ga ik ook niet eten, ik vind een gewone tompouce heerlijk, dit lijkt me niets. En tegelijkertijd is alles met banketbakkersroom natuurlijk lekker, dus het zal vast wel smaken. Berlinerbollen heeft onze oliebollenkraam ook, maar die neem ik ook nooit. Nee, calorieën tellen heb ik nog nooit gedaan. Is ook niet verstandig voor mij want dan ga ik nog meer op dingen letten. Door mijn opleiding tot gewichtsconsulent weet ik voldoende van voeding om te weten wat calorierijk is en wat niet. Het is bij mij geen gebrek aan kennis, maar een eetstoornis. Heus, ik wil het wel maar het lukt niet. Niet te begrijpen als je het niet zelf hebt ervaren, dat weet ik, maar geloof me toch maar.

      Verwijderen
    4. Precies, menige eetstoornis is ooit begonnen met calorieën tellen. Of punten. Dat controle willen houden kan juist de stoornis verergeren. Maar het is moeilijk te begrijpen en ook uit te leggen. Groet, Ine

      Verwijderen
    5. Klopt Ine, voor mij zou dat averechts werken, dan ga ik nog meer letten op wat ik wel en niet kan eten. Dan wordt dat een extra set regels ben ik bang. En ga ik teveel aan calorieën compenseren door meer te bewegen bijvoorbeeld.

      Verwijderen
  2. Dat klinkt als een heerlijk toetje (eigenlijk dessert :-) leuk dat je de link van de koekjes invoegt ik kende deze soort helemaal niet. Voor het toetje met kerst maak ik een cheesecake en had daarvoor ook gemberkoekjes nodig die heb ik toen maar zelf gebakken. De cheesecake halen ze niet want ze zijn al op....ben ook erg van de toetjes en skip liever het voorgerecht. Gisteren voor het eerst sinds jaren weer eens bread and butterpudding gemaakt dat ken je vast wel. Één van mijn favorieten of anders Eton mess of trifle. Benieuwd wat er op het menu stond. Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mmmm Eton Mess, trifle, bread and butterpudding.. met custard... kom maar door! Lekker hoor Ilona ! Een bodem van gingernuts bij een cheesecake lijkt me heerlijk!

      Verwijderen
  3. Het kan toch ook gewoon goed en ontspannen gaan?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hoop dat je lekker ontspannen hebt kunnen genieten.

    BeantwoordenVerwijderen