zondag 24 december 2023

43 van 50 - kerstpakket

 
Een echt Nederlands fenomeen: het kerstpakket, althans, voor zover ik weet. Ik heb er in mijn werkende leven al aardig wat mogen ontvangen. Stuk voor stuk waren het leuke verrassingen, maar natuurlijk was het ene kerstpakket het andere niet.

De laatste jaren werk ik bij een organisatie waar ik tot nu toe ieder jaar een erg goed pakket heb gekregen. Een paar keer konden we er ook nog een extra cadeau bij bestellen. Dat waren over het algemeen prima spullen, maar geen dingen die ik echt wilde hebben of niet al eens zelf had gekocht. Mooie doorgeefcadeaus. 

Het pakket bevat altijd producten uit de regio. De regio is een ruim begrip, en omvat de gebieden waar onze organisatie scholen heeft staan. Het zijn producten die met respect voor mens en milieu zijn gemaakt, door kleinschalige bedrijven en sociale bedrijven die speciale groepen een kans willen geven. Dit kunnen migrantenvrouwen zijn, maar ook mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt. Bij deze bedrijven en bedrijfjes worden de lekkernijen voor ons kerstpakket gemaakt en gekocht. 

In de laatste week van het schooljaar worden de pakketen uitgedeeld. Ik neem het niet mee op de fiets, maar T. rijdt langs school en haalt het op. 

Omdat wij vaak op vakantie waren met de kerstdagen opende ik het pakket op de laatste dag van het schooljaar, een vrijdag en een halve werkdag.  Maar we zijn al een paar jaar niet op vakantie geweest met kerstmis en inmiddels is het traditie om de doos op kerstavond te openen. Nu is kerstavond de dag voor kerst, maar ik neem het letterlijk en het pakket gaat pas 's avonds open. Vanavond was het zover.

Wat zat er dit jaar in het pakket?

  • een houten borrelplank
  • Zeeuwse biologische appellimonadesiroop met rozemarijn, citroenmelisse en tijm
  • 'winter'kaas met gember, komijn, nootmuskaat, kruidnagel, kaneel en kardemom
  • 3 kleine potjes chutney: appel, peer en rode ui
  • zakje met stukken breekchocolade: wit, melk, puur, zeezout& karamel
  • klein blikje Spaanse olijfolie
  • thee chocolate chip cookiesmaak (die gaat in de cadeaudoos)
  • macarons 
  • blikje humus
  • blikje silsi (gesmoorde ui, tomaat en berbere kruiden)
  • Franse gedroogde worst (kalkoen)
  • 2 kleine Tunesische kommetjes 
  • spelt- en brouwgraancrackers (gemaakt met bierbostel, een restproduct dat overblijft na het brouwen van bier en gemengd met zaden en pitten)

 
Ook dit jaar weer veel lekkere dingen waar we zeker van zullen genieten!

24 opmerkingen:

  1. Ja dat zal zeker bij jullie met smaak worden gegeten.
    Ik kijk regelmatig in weggeef en ruilkasten ik denk dat daar ook vaak delen van pakketten in komen te staan die mensen niet aandurven. Heb er al eens een heerlijke pot uiencompote en een tomatensaus in hele aparte fles die ik nu als vaasje gebruik en de saus was gelukkig heel lekker. Ook 2 pakken om cake met mooie namen mee te maken.
    Vandaag was het zulk vreselijk weer dat we zelfs Sienna niet hebben kunnen uitlaten op veld of laten rennen langs de auto. Hoop dat het morgen iets beter is en wens jullie fijne dagen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, juist het onbekende in zo'n pakket vind ik leuk, deze keer ook weer veel dingen die ik nooit zou kopen, maar wel met smaak zal eten (of in ieder geval proberen). Nou, hier ook bijna de hele dag regen, kon nog snel even naar buiten voor een laatste boodschap maar werd halverwege toch nog nat. Gezellige dagen voor jou, H. en Sienna! xx

      Verwijderen
    2. Ik kijk ook regelmatig in die weggeef- en ruilkasten. Ben zeker geen minima, maar het gaat me ook om tegengaan van voedselverspilling. Er staan vaak idd bijzondere producten in. Fijne dagen voor iedereen, speciaal denk ik aan ieder die alleen is deze dagen, of zich alleen voelt. Groet, Ine

      Verwijderen
    3. Hoi Ine, iedereen moet tegen voedselverspilling zijn, ongeacht of je wel of geen geld hebt. Ik geef ook liever weg dan dat ik weggooi.

      Verwijderen
  2. Altijd leuk om te krijgen. Mijn man kreeg ook altijd een kerstpakket (Amerikaanse multinational), zelfs nog toen hij al met pensioen was. Dat is helaas sinds de corona gestopt. Jammer, want het was altijd een flink pakket met o.a. enkele mooie flessen wijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het net als in Amerika 'big' was dan was dat vast een mooi cadeau! Met wijn, lekker hoor. Gezellige dagen Myriam!

      Verwijderen
  3. Mooie gedachten,de producten bij kleine bedrijfjes kopen. Ik hoor ook van mensen met een meer "dagelijks"pakket,dat ze het aan de voedselbank geven

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, heel goed, en zo'n opdracht voor zo'n groot scholenbestuur, voor ALLE werknemers, is natuurlijk een mooie verdienste voor deze bedrijven. Fijne dagen Izerina!

      Verwijderen
  4. Het is al lang geleden dat ik een kerstpakket kreeg, maar altijd leuk! Hoewel er soms ook erg exotische dingen in zaten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind het juist leuk als er dingen inzitten die ik niet ken, maar het moet natuurlijk wel lekker zijn. Fijne dagen Judy!

      Verwijderen
  5. Of een kerstpakket een echt Nederlands fenomeen is weet ik niet. Voor mijn gevoel is het een van de eerste dingen die overgewaaid is vanuit Amerika, maar dat kan ook mijn perceptie zijn. Toen ik na mij militaire diensttijd (1966) begon te werken bij een groot landelijk ingenieursbureau, werden er geen kerstpakketten uitgedeeld. Als het een goed jaar geweest was kreeg je wel een kerstgratificatie, al moet je je daar ook weer niet al teveel bij voorstellen.
    Na een kleine 4 jaar ging ik werken bij het onderzoeks- en testinstituut van de elektriciteitsbedrijven en het duurde daar nog ver in de jaren '70 eer we ons eerste kerstpakket kregen.
    Wie er veel eerder mee waren, waren de aannemers waarmee ik in mijn werk veel mee te maken had. Wijn van goede kwaliteit (volgens 'kenners') waren schering en inslag en als je niet uitkeek werd je rond kersttijd bedolven onder kerstkransen en rollades.
    Aangezien noch vrouw Helena, noch ikzelf van wijn houden hebben we heel veel vrienden en kennissen er blij mee kunnen maken. Iets vergelijkbaars gold voor de rollades. Je kunt er maar een zelf eten, dus de rest werd ook weggegeven, want om ze nou weken, zo niet maanden in de diepvries te bewaren..... .
    Ik ben nu 15 jaar gepensioneerd en heb het werk wel eens gemist, maar al het eten en drinken dat je in december toegestuurd kreeg niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Willem, ik heb eigenlijk geen idee maar las op Wikipedia dat vroeger de dienstmeiden en knechten zoiets kregen. Leuk om te lezen wat jij kreeg. Gelukkig geen wijn en vlees voor mij, dat zou ik meteen weggeven denk ik. Dit soort dingetjes vind ik wel leuk. Fijne dagen voor jou en Helena!

      Verwijderen
    2. Lijkt me ook niet onmogelijk en het past goed in de traditie van Tweede Paasdag, -Pinksterdag en -Kerstdag. Die zijn ook ooit eens ontstaan doordat 'het werkvolk' betrekkelijk weinig vrije tijd had en dat als 'cadeautje' kreeg om familie te bezoeken en dergelijke. Dus misschien toch minder Amerikaans dan ik altijd heb gedacht.

      Verwijderen
    3. Wie zal het zeggen? Ik ben als 'dienstmeid' / 'onderknuppel' reuze blij met mijn pakket! 😁

      Verwijderen
  6. Wij krijgen nu geen kerstpakket meer, maar het was altijd wel leuk vroeger. Mooi dat er tegenwoordig meer bij kleine ondernemers in de regio wordt ingekocht, geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jammer In De Weer, zo'n pakket is toch een leuke traktatie. Dit pakket is altijd zo samengesteld en dat maakt het leuk, de inhoud is vrij speciaal. Alledaagse dingen kan ik zelf ook wel kopen. We zullen er van genieten! Fijne dagen!

      Verwijderen
  7. Het is toch altijd weer leuk om een kerstpakket te krijgen ook al kon je er soms niet veel mee. Wij krijgen ook geen kerstpakketten meer. Tja dat hoort bij het met pensioen gaan. Zou het geen optie zijn als de AOW'ers een klein pakketje zouden krijgen? Maar tja dan moeten we er wel voor zorgen dat we dan thuis zijn en niet op vakantie, hahaha. Misschien een online pakketje? Hahahaha ...............

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ellen, ja, is inderdaad altijd leuk. Je kan afspreken dat je een pakketje voor elkaar maakt, twv een bepaald bedrag en dat dan meenemen in de camper en op Kerstavond openmaken! Ik maak van zulke pakketjes als T. een weekje op reis gaat. Dan neem ik een schoenendoos oid (niet té groot) en doe er allemaal cadeautjes in. Kleinigheidjes zoals een zakje drop, een zakje M&M's, een paar mandarijnen, gemberkoek, en meer van dat soort dingen. Vindt hij iedere keer weer een leuke verrassing!

      Verwijderen
  8. Reacties
    1. Hoi Marlien, inderdaad, en we zijn al aan de macarons begonnen, heerlijk!

      Verwijderen
  9. Ik vind het altijd leuk, een kerstpakket. Ook al is het niet altijd mijn smaak; dan maak ik er weer iemand anders blij mee. Maar het is altijd leuk om iets te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Nicky, iets met een gegeven paard... Ik ben het met je eens, altijd leuk om iets te krijgen. Kan ook slecht tegen mensen die zeiken over de inhoud, want als ze niets krijgen is het ook niet goed. Lastig om zo'n pakket te vullen lijkt me, je moet - in het geval van onze pakketten - rekening houden met meer dan 1000 mensen!! Dat lukt natuurlijk nooit voor 100%, ik vind het knap!

      Verwijderen
  10. Laatst zat ik een Vlaams programma op tv te kijken en kwam ik er inderdaad achter dat het echt iets Nederlands is, het kerstpakket. Ik vind het altijd een leuk moment van het jaar. En veel herinneringen, mijn vader die thuiskwam van de kerstborrel met zijn kerstpakket. Hij is nu met pensioen, maar krijgt nog steeds een pakket. En ik ga ieder jaar even kijken wat hij allemaal heeft gehad om daarna met een volle tas naar huis te gaan, omdat ie het meeste toch niet lust of gaat gebruiken. :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Aukje, het is een heel leuke traditie. Zeker wanneer je zelfs na pensionering nog zo'n pakket krijgt! Hier gaan de meeste dingen op, maar ik heb ook pakketten gehad die ik voor meer dan driekwart weggaf aan mijn vader of buren of vrienden. Maar ik maakte er altijd wel mensen blij mee, en weggooien doen we niet aan. Gelukkig Nieuwjaar voor jou en jouw gezin! x

      Verwijderen