zondag 10 december 2023

29 van 50 - op mijn bord in week 49 / 2023

Ook al hebben we dan een planning, soms gaan dingen anders. Op maandagavond was T. zo ontzettend moe van een zware werkdag dat hij al voor het eten op de bank in slaap viel. Toen het etenstijd was had hij weinig trek en nam hij een boterham. De pastaschotel stond gelukkig nog niet in de oven en kon in de koelkast blijven staan. Deze hebben we toen op dinsdag gegeten. 


zondag 3 december 

gebakken aardappels, coleslaw, broccoli


maandag 4 december     

volkorenpita met falafel, broccoli, salade


dinsdag 5 december

pastagratin met prei en erwtjes, sla


woensdag 6 december

spruitjes, varkenswangen, aardappelknolselderijpuree


donderdag 7 december

foe yong hai, rijst, gewokte spitskool en taugé


vrijdag 8 december

madras curry met kikkererwten en bloemkool, rotiplaat, broccoli en komkommer


zaterdag 9 december

etentje bij H+R: ovenschotel kabeljauw, venkel en tomaat met gebakken krieltjes en geroosterde worteltjes. Dessert: 'laagjesgerecht met gingernuts en stoofpeer.


Volgende week eten we rode kool, gekookt deze keer. T. maakte het vandaag al klaar, er gingen twee porties de vriezer in, en er is nog een halve kool over. Het was een flinke dus daar maken we weer een paar keer salade van. 

18 opmerkingen:

  1. De varkens- of kalfswangetjes moet ik toch ook een te pakken zien te krijgen, waar koop je ze? We aten eens in een klein cafeetje in Limoges waar ze ook een daghap serveerder, kalfswangetjes dus, was zo lekker. En de baas vertelde dat het van een van de Franse Presidenten het lievelingsgerecht was geweest. De man was al oud en de keer erna dat we er kwamen was het dicht helaas.
    In een niet via TGTG doos van de locale Groentekraam had ik een enorm grote rode kool, wij vinden het niet zo erg lekker, ik alleen als salade en dat schiet niet op had ik er maanden mee kunnen doen. Ging dus naar mijn hulp die een grote familie heeft komt het wel op

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, die kopen we bij de Sligro, dat is een horecagroothandel. Misschien ken je mensen die een pasje hebben en kan je dit lenen? Met een rode kool doen wij ook heel lang. Ik vind het gekookt lekker, maar het is niet mijn favoriete kool, we eten het gekookt twee tot drie keer per jaar. Rauw veel vaker, dat vind ik stukken lekkerder.

      Verwijderen
  2. Ja, rode kool. Voor mij alleen is zo'n kool erg veel. Maar ik vind het wel heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook voor twee personen is het veel, we maken er een paar keer salade van. Gelukkig blijft kool erg lang goed.

      Verwijderen
    2. De laatste jaren kopen ik rode kool in een pakje (net zoals zuurkool) en die vind ik stiekem lekkerder dan verse rode kool en is genoeg voor 1x twee personen. Ik doe er dan wel een appeltje bij. Bovendien lang houdbaar dus makkelijk in de voorraad.
      Marijke.

      Verwijderen
    3. Dat scheelt enorm in tijd en kosten Marijke. Ik heb die rodekool ook wel gegeten en is inderdaad lekker (net als zuurkool uit een zakje), zeker als je het opleukt met appel! Ik heb nu ook een pakje gekookte bietjes in de kast liggen, wil ik in de kerstvakantie een vegetarische bourguignon mee maken.

      Verwijderen
    4. Zelf vind ik groente uit pakje, pot, blik al snel te zoet of te zout. Toen ik niet meer bij mijn ouders kon wonen vanaf mijn zevende (door hun reizend beroep en mijn leerplicht) kwam ik terecht in een instelling waar bijna alleen maar HAK groente werd gebruikt. En veel kant en klaar, of voorbewerkt. Ik proefde heel duidelijk het verschil met hoe mijn moeder kookte: zonder suiker bij de bietjes en de rode kool. Ook geen appel bij die laatste, wel wat rozijnen. Daar zeurde ik natuurlijk niet over, zo was die tijd, je paste je aan.
      Je partner was dus te moe voor de maaltijd, die pita en de salade was dus jouw maal, begrijp ik? Of at hij die ('een boterham') ook wel mee? Groet, ine

      Verwijderen
    5. Ja, de Bio-bietjes! Die eten wij hier ook met veel plezier! In blokjes met een uitje. Kan zowel warm als koud.
      Marijke.
      Bourguignon zal ik eens googlen.

      Verwijderen
    6. Ja die! Biet bourguignon heet het dan, ik heb recepten op Wessalicious en Okoko gevonden. Ik pas ze aan want ik doe er geen bruine linzen door.

      Verwijderen
    7. Hoi Ine, nee ik at die avond alleen, T. lag al in bed toen ik ging eten, ik heb hem nog een kopje thee op bed gebracht en daarna sliep hij vrij snel. Ik eet weinig uit pakjes, soms sperziebonen uit blik (vind ik af en toe lekker want heel andere smaak dan zelf gekookt) en zuurkool uit een zakje. Wel peulvruchten uit blik trouwens. Maar verder is alles meestal door ons klaargemaakt.

      Verwijderen
  3. Soms vraagt het fantasie een grote kool ,knol of pompoen over verschillende dagen en recepten te verdelen. Ik vriest ook steeds meer in

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij vriezen ook in Izerina, maar ook in de koelkast blijven deze harde groente lang goed.

      Verwijderen
  4. Aan rode kool begin ik niet meer. Is veel te groot en je hele keuken stinkt voor de rest van de avond. We eten er ook zo weinig van ... een pakje van Mr. Iglo komen we ruim mee toe. Appeltje en wat kaneel erbij en eten maar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niks mis met zo'n pakje Myriam! Net als zuurkool. (zie ook comment Marijke om 09.32 uur)

      Verwijderen
  5. Jullie kunnen wel een restaurantje beginnen met al die lekkere dingen die jullie maken. Ik zou er honger van krijgen, hihihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gekookte rode kool vind ik niet zo heel bijzonder, maar rauw wel. Ook lekker met falafel in een pitahbroodje.
    Wat wij ook lekker vinden:
    Gehakt rul bakken met een uitje. Rode kool in reepjes even meebakken en dan even met het deksel op de pan laten stoven. Dan de hele massa in een ovenschaal kieperen, schijfjes appel erover verdelen en afdekken met een mooie laag aardappelpuree. 20-30 minuten in de oven en je hebt een heerlijk, verwarmend wintergerecht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nienke, rodekoolsla met falafel vind ik ook lekker, en ben niet zo'n fan van gekookte rode kool. Mijn man wel. Jouw ovenschotel klinkt heerlijk!

      Verwijderen