zondag 17 december 2023

36 van 50 - een kijkje in de koelkast #4

In dit deel van het koelkastverhaal mogen jullie in onze biofresh lades kijken. De Liebherr koel- en vriescombinatie die in onze keuken staat is behoorlijk groot. In het koelkastdeel zijn drie enorme lades waarin de temperatuur net boven 0 graden is. 

Wanneer we met vakantie en er ligt nog groente in de lade dan is dat bij terugkomst meestal nog steeds heel fris en niet verlept. Fruit ook. We hoeven ook nooit iets weg te gooien. En mocht er al dingen zijn die gaan verpieteren dan gaan ze in de zak met afsnijdsels in de vriezer en trekken we daar bouillon van.

** altijd op voorraad

Lade 1:

  • een kilo wortels **
  • een struik bleekselderij **
  • een halve witte kool **
  • een halve rode kool
  • een zak met 6 rode puntpaprika's van de markt 
  • een groene paprika **
  • een rode paprika **
  • tomaten **
  • een kwart knolselderij
  • een half bosje bladselderij
  • 4 stronken witlof **
  • kilo snijbonen van de markt
  • struik andijvie
  • een stronk broccoli **

De spullen die we altijd op voorraad hebben (daar horen uien en aardappels ook bij, maar die bewaren we niet in de koelkast) worden veelvuldig gebruikt. Ik eet vaak een stronkje witlof in mijn lunchsalade, net als paprika en sperzie- of snijbonen. Lekker met een eitje. De witte kool gaat door mijn wokgerecht op zaterdagavond of ik maak er coleslaw mee. Broccoli eet ik vaak als extra groente bij het avondeten.

De inhoud van lade 2 volgt binnenkort.


6 opmerkingen:

  1. Afgelopen week was ik bij de Jumbo, kom ik maar 1x per maand omdat die net verder weg zit, en wilde een bloemkool, maar die was er niet en bij de Lidl vond ik 2.89 nogal duur voor een heel kleintje dat er ook wat grijzig uitzag. De broccoli was was mooie prijs enorm stuk voor 1.29.
    Maar, we houden niet zo erg van broccoli eigenlijk. Morgen gaan we dat wel eten met een kaassaus bij worstjes en de rest maak ik soep van. Er liggen nog 2 restje gestoofde prei met room in de vriezer en bij een tgtg box had ik reepjes gerookte kip, samen wordt dat vast een lekker soepje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, dat klinkt allemaal erg lekker! Ik vond de bloemkool ook te duur en de broccoli was in de aanbieding deze week, we eten vanavond broccoli met pasta en kaassaus in een ovenschotel. Fijne eetweek!!

      Verwijderen
  2. Eigenlijk kun je op basis van iemands koelkast inhoud het eetpatroon aflezen. Heel gezond en vol groenten bij jullie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, dat klopt, maar er zijn in de voorraadkasten ook veel lekkere en ongezonde dingen hoor. Misschien zal ik daar ook over schrijven, heb nu toch de smaak te pakken!

      Verwijderen
  3. Je kunt lekker veel kwijt in je koelkast! Ik heb ook een koelvriescombi maar maar één groentela. Wat ik doe is de groenten, die bezorgd worden, verwerken voor de diepvries, zodat ik altijd een portie kan gebruiken als ik die nodig heb. Zo kan ik ook altijd twee of meer groentes combineren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Judy, wij hadden ooit te weinig ruimte en omdat een groot huis hebben paste er gelukkig ook een grote koelvriescombi in ! Invriezen is zo ontzettend handig en kan met heel veel! Ik vries bijvoorbeeld ook eiwit in, en laat het dan half ontdooien en haal er wat af als ik eiwitschuim nodig heb voor een toetje.

      Verwijderen