maandag 11 december 2023

30 van 50 - een kijkje in de koelkast #3

We hebben een grote koelkast en aan het begin van de week is ie behoorlijk gevuld. Niet alles gaat meteen op, zoals je kon lezen In het kijkje in de koelkast van de vorige keer. Er staan er veel smaakmakers in en daar doen we lang mee. Langer ook dan de houdbaarheidsdatum, maar dat is bij veel van dit soort dingen niet een groot probleem. Ruiken, kijken en proeven en dan weet je wel of het weg moet of niet. 

Ik heb ooit eens een experiment met een liter magere yoghurt gedaan. Die heb ik een jaar lang ongeopend achterin de koelkast laten staan. Na het jaar even schudden en in een schaaltje doen. Verschil met vers en een jaar oud was er niet We hebben ook nog even allebei een blinde test gedaan en geen van ons beiden proefden het verschil. 

Na het halve plankje en de hele plak nu de volgende twee planken waarvan een ook een laatje heeft. 

Een sterretje (*) betekent van T. 
  • 2 x 500 gram kwark
  • zoetzure komkommer (zelf gemaakt)
  • zuurkool, vacuum verpakt, gekocht door T. in Frankrijk
  • 2 x 500 gram uitgelekte volle yoghurt (zelf gemaakte hangop!)
  • 1/2  literblik Turkse witte kaas 
  • 12 flesjes nagellak
  • Palm free margarine 
  • plastic bewaardoos met olijven
  • 1/2 goudrenet (voor in mijn havermoutpap) 
  • 1 pond belegen boerenkaas
  • 1 pond belegen boerenkaas met komijn
  • Franse gedroogde worsten 2 stuks  *
  • een kliekje bruinebonensoep * (is inmiddels opgegeten door T.)
  • iets minder dan een pond Comté (Franse kaas)  

In de deur staat ook nog een en ander:

  • 8 eieren
  • roomboter
  • 1 fles ketchup
  • 1 grote pot sambal badjak
  • 1 grote pot piccalilly
  • 1 grote pot mayonaise
  • 1 grote pot zoetzure augurken
  • 1 fles advocaat
  • 1 potje saladedressing (zelf gemaakt)
  • 1 literpak tomatensap *
  • 1 literpak karnemelk *
  • 1 literpak houdbare melk 
  • 1 literpak sinaasappelsap *
  • 1 literpak Oatly haverdrink *

En dan op de onderste plank nog de andere pakken en flessen:

  • 3 literpakken volle yoghurt
  • 1 literpak magere yoghurt
  • 2 literpakken blanke vla
  • 1 literpak Oatly chocolademelk *
  • 1 fles water met takje munt *
  • 1 schaal rodekool voor dinsdag 12 december

In het laatste kijkje komen de zogenaamde biofresh lades aan de beurt, dat zijn er drie en die zijn ook altijd vol.

14 opmerkingen:

  1. Op je koelkastverhaal heb ik eigenlijk geen reactie, zoiets hebben we ook er allemaal instaan.
    Maar ik het het recept van de biet bourguignon opgezocht en misschien ga ik dat maken als stiefdochter er is, ze is sinds kot vega en eet veel groente en is intolerant voor melk, is best een lastige combi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, ik denk dat heel veel mensen dit niet in de koelkast hebben staan hoor. Maar jij vindt koken leuk en je houdt van gerechten uit andere landen en daarom vind je het gewoon om dit in huis te hebben. Inderdaad een lastige combi, ik ben benieuwd of je het bietengerecht maakt.

      Verwijderen
    2. Hoi Lot, groentecurrys zijn ook heerlijk. En als je kokosmelk gebruikt helemaal vega(n).

      Verwijderen
  2. ik hoop niet dat je je te buiten gaat aan die flesjes nagellak. Zijn het ook 12 verschillende kleuren?
    Ik kwam ooit een paar bakjes griekse yoghurt tegen, die 6 maanden oud waren, ze waren nog prima, kijken en ruiken werkt nog steeds prima.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha Berber, ja, allemaal andere kleuren van rood tot roze en bruin en paars en grijs. Klopt, dingen blijven véél langer goed, je gezonde verstand gebruiken voor je iets wegkiepert.

      Verwijderen
  3. Een glimlach bij de flesjes nagellak. Bij insneeuwen kunnen jullie wel een paar dagen overleven

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Grappig, die nagellak ertussen. :) Waar is dat goed voor om in de koelkast te zetten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Judy, nagelak wordt heel stroperig als het te warm wordt, zo blijft het langer smeerbaar.

      Verwijderen
  5. wat leuk te lezen (en inderdaad handig om de nagellak in de koelkast te bewaren, in de zomer bewaar ik mijn lippenstift in de koelkast, anders smelten ze. maar ik had nooit gedacht dat dit geldt ook voor nagellak!). Ik moet zeggen dat jouw koelkast heel groot lijk! Zou jij misschien een foto van de hele inhoud willen publiceren :-) ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, als het zomers erg warm is gaan ook mijn lippenstiften de koelkast in net als jij jou! Ik wil je best een foto sturen, maar ik plaats (nog) geen foto's op mijn blog. Moet je even via de emailoptie een verzoekje aan me sturen.

      Verwijderen



























  6. Al tijden lees ik met je mee met veel interesse.
    Nu een eerste reactie en misschien wel een heel domme vraag.
    Hoe groot is jullie koelkast wel niet, het lijkt me fantastisch zoveel inhoud! Fijne feestdagen wens ik je toe en zeker blijven schrijven hoor in het nieuwe jaar!
    Marina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Over de inhoud van onze koelkast ben ik heel snel uitverteld. Zoals je weet doe ik iedere dag boodschappen, dus veel voorraad heb ik niet. Bij mij staan er trouwens wel eieren in, en een pot versgemaakte soep waar ik drie dagen mee vooruit kan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Myriam, wij doen wekelijks boodschappen dus op vrijdag is de koelkast vol en op donderdag vrij leeg. Lekker zo'n voorraadje soep!

      Verwijderen