vrijdag 8 december 2023

27 van 50 - seniorendag

In de cao van het mbo-onderwijs staat dat onderwijspersoneel vanaf het 52e levensjaar recht heeft op een dag vrij per schooljaar. Vanaf 56 is dat zelfs anderhalve dag. Ik heb de dagen opgespaard en mag ze van mijn leidinggevende met terugwerkende kracht opennemen. Vrijdag  nam ik mijn allereerste seniorendag op. We hadden de avond van 30 november visite en het leek mij lekker om de dag erna vrij te zijn. 

En dat was lekker. Ik ging eerst naar de sportschool, daarna heb ik koffie gedronken terwijl ik een aflevering van Maud en Babs keek. Overdag televisie kijken doe ik eigenlijk nooit. Het was mooi weer dus ik fietste na de koffie naar de markt en deed ooknog wat andere boodschappen in het winkelcentrum van onze stad. 's Middags had ik geen plannen en heb ik heerlijk zitten lezen. 

Het voelde ook lekker omdat ik niet hoefde te werken terwijl de school gewoon in bedrijf was. Beetje gek is dat ook wel. De enige andere keren dat ik niet ga werken terwijl de school open is, is wanneer ik ziek ben. En ziek zijn is niet vrij zijn. Ziek zijn is thuis zijn, je beroerd voelen en blij dat je nergens naar toe hoeft. Vrij zijn is precies doen waar je zin in hebt. 

Het smaakte naar meer. Ik ben nog niet toe aan mijn pensioen. Niet vanwege mijn leeftijd, maar ook niet omdat ik mijn werk nog leuk vind en dit graag nog even blijf doen. Maar minder werken begint nu wel aantrekkelijk te worden. Vanaf 57 zijn daar ook wel mogelijkheden toe. Ik ga in het nieuwe jaar een afspraak inplannen met onze medewerker personeelszaken om hier wat meer over te weten te komen. Wie weet kan ik vanaf mijn 57e wat vaker genieten van mijn seniorenstatus!


21 opmerkingen:

  1. Mijn laatste 25 jaar baan was bij een soort semi-overheid en kreeg ik ook een tijdje seniorendagen omdat we onder de overheid cao vielen. Echter was er een soort afscheiding van de cao en vervielen ze weer en eigenlijk net toen ik er meer behoefte aankreeg. En eerlijk gezegd heb ik wel eens een baaldag genomen en me ziek gemeld als het me goed uitkwam zoals bij jou na een drukke door-de-weekse dag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Lot, ik denk dat het wel vaker gebeurt dat mensen een 'baaldag' nemen wanneer de werkdruk lange tijd hoog is. In mijn team kunnen we daar gelukkig met onze teamleider over praten en wordt er dan wat ruimte gemaakt en kan je een legale baaldag nemen.

      Verwijderen
  2. Gelijk heb je. Zo hou je het ook langer vol, dus win-win. In mijn tijd en op mijn school was dat niet zo. Nu doe ik alleen nog vrijwilligerswerk, maar zelfs nu geniet ik nog van een dag zonder wat dan ook, zonder afspraak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bertiebo, vrije dagen zijn dan extra leuk, kan ik me goed voorstellen!

      Verwijderen
  3. Ja heerlijk he,voelt bijna als spijbelen van vroeger.Ik heb het begin van seniorenverlof meegemaak. "ouwe-lullen-dag"noemden we het toen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, het is legaal spijbelen, en je kan gewoon over straat want je hoeft niet bang te zijn dat iemand je ziet! Ik ben blij dat die term niet meer wordt gebruikt.

      Verwijderen
    2. Bij ons heette het ook zo. En bij mijn man nu nog steeds. Vinden we niet erg.
      Marijke

      Verwijderen
    3. Hi Marijke, misschien is 'ouwe-mutsen-dag' dan beter passend bij vrouwelijke senioren? 😉

      Verwijderen
    4. Bij ons heten het duurzame inzetbaarheidsdagen maar is er ook een regeling om vanaf een aantal jaar voor de pensioen datum al minder te gaan werken maar wel pensioen te blijven opbouwen.

      Verwijderen
    5. Hoi Wieteke, dat kan bij ons vanaf 57. Dan kan 170 uur vrij 'kopen' waarvan je een deel zelf betaalt en een deel door de werkgever wordt betaald. Je pensioenopbouw blijft intact.

      Verwijderen
  4. Heerlijk dat gevoel mevrouw Niekje, Ik kon ook zo genieten van de senioren dagen. Dan liep ik zo maar in een tuincentrum terwijl ik eigen had moeten werken. Ik genoot dubbel van dit soort momenten. Geniet ervan en als je over een tijd niet hoeft te werken dan geniet je nog jaren van dit gevoel. Lekker uitslapen, niets moet maar mag op de vreemdste tijden. Vlug even dit of dat doen is dan ook verleden tijd want vandaag niet kan, komt morgen wel. Veel succes met het wennen en genieten van je extra dagje. Groetjes Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ellen, ja dat is precies het gevoel dat ik ook had! En mijn pensioen lijkt me ook heerlijk, maar nu nog even niet. Ik heb natuurlijk best veel vakantie, maar dat is toch anders! Geniet van je reis met Frits en Puck!

      Verwijderen
    2. Dank je. Dat komt helemaal goed

      Verwijderen
  5. Heerlijk is dat, vrij zijn terwijl iedereen aan het werk is. Mijn man werkte vroeger in vijfploegendienst waardoor hij vaak in de week thuis was. Ik werkte halftijds zodat we zomaar op werkdagen een dagje weg gingen. Dat voelde zo luxe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Myriam, dat gevoel van luxe had ik ook, het was echt een cadeautje!

      Verwijderen
  6. Ik geloof dat ik al vanaf 45 jaar senioren dagen heb. Lekker hoor, gewoon wat extra vrije dagen in een jaar. Want in mijn werk kan ik gewoon zo af en toe een snipperdag nemen / paar vrije dagen, als dat vwb het werk uitkomt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Mrs. B. in het onderwijs zijn snipperdagen lastig, zeker bij een baan waar je veel voor de klas staat. Lesuitval is meestal niet mogelijk, tenzij je ziek bent. Ik heb niet iedere dag les dus kon het ook goed ingepland worden. Gelukkig kunnen mijn oudere collega's het ook opnemen, want we vangen elkaar dan die dag op.

      Verwijderen
  7. Seniorendagen heb ik ook nog gehad, die kwamen bovenop het vrij royale aantal verlofdagen dat het bedrijf kende. Nou was de verlofregeling die het bedrijf kende wel een beetje vreemd vond ikzelf. Boven de basisdagen kreeg je op grond van je salarislijn extra dagen en vanaf je 45e kreeg je om de zoveel jaar een extra dag met een maximum van 5, door ons ouwelullendagen of genoemd en daarbuiten waren er nog eens 13 ADV/ATV-dagen die we op mochten sparen. Dit had voor mezelf tot gevolg dat ik twee maanden vakantie per jaar had; 's zomers een maand en vanaf half december tot half januari werkte ik ook nooit. Ik begon en eindigde het jaar dus altijd met een vakantie.
    Toen ik als zelfstandige ging werken nam ik ook lange vakanties, maar verplaatste die vaak naar het najaar of winter om dan naar een oord te gaan waar de zon vaker en langer scheen dan in de eigen woonomgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Anoniem, ik herinner me dat ik in de jaren 90 ergens werkte waar de oudere werknemers ook enorm veel vrije dagen hadden. Beetje zoals jouw ervaring. Ik vermoed dat dit nu ander is. Maar goed, jij hebt ze wél gehad, heerlijk hoor!

      Verwijderen
  8. Het is je van harte gegund!

    BeantwoordenVerwijderen