vrijdag 29 december 2023

48 van 50 - bijna het einde van het jaar

Het voelt vandaag al een beetje als het einde van het jaar. Hier en daar hoor je een knal. Bij de oliebollenkraam staat een lange rij.  De radio staat deze dagen niet op NPO1 maar op 2, waar de Top 2000 te beluisteren is.

Die lange rij bij de oliebollenkraam is overmorgen nog veel langer, dan is de wachttijd gemiddeld een uur, soms meer. Het is niet koud, toch ga ik er niet bij staan. T. heeft vanmorgen nog een zak oliebollen gehaald (met krenten, dan heten het krentenbollen volgens deze kraam) en die hebben we in de vriezer gedaan. T. heeft ontdekt hoe hij ze kan oppiepen zodat ze weer een krokante buitenkant hebben, dus de bollen zijn binnen. Ook hebben we een klein flesje bubbels, dus wij zijn goed voor Oud en Nieuw.

Vandaag heb ik wat boodschappen gedaan, even op de markt geweest maar de helft van de kramen was er niet. Twee komkommers voor een euro gekocht en verder niets. Wilde vanmiddag nog even naar de Turkse super en de Lidl, maar het begon te regenen. Toen heb ik me op de bank geïnstalleerd en een aflevering Oogappels gekeken, een oliebol gegeten, een voetenbadje genomen en de krant gelezen. Ook nog wat mailtjes beantwoord.

Ik vind Oud en Nieuw leuker dan kerstmis. De sfeer op de dag zelf, het geknal in de wijk ondanks het vuurwerkverbod in onze stad, het vooruitzicht van een heel nieuw, vers en onbekend  jaar met de spanning en opwinding die daar bij hoort.

Er is op Oudejaarsavond dit jaar een special aflevering van Twee voor Twaalf, daar heb ik veel zin in. En natuurlijk de oudejaarsconference, die kijken we ook altijd.  

Ik kan van dit 48e blogje niet heel veel meer maken dan dit. Morgen nog een weekmenu en op zondagavond sluit ik mijn challenge af met blog 50 van 50: een eetherinnering over, hoe kan het ook anders, oliebollen!


14 opmerkingen:

  1. Is dat ook een soort hype, uur in de rij voor oliebollen? Zullen vast wel lekker zijn maar klinkt zo overdreven.
    Ik heb een paar jaar appel- en bananenflappen gebakken maar heb er dit jaar geen fut voor, ben echt nog niet 100%. Wel zakje oliebollen vd Lidl gekocht. Paar boodschappen vanmiddag gedaan en dacht tot met wat er nog in huis is het wel een week te kunnen doen.
    Maar stiefdochter belde eind vd middag of ze 2 januari kunnen komen lunchen. Natuurlijk, leuk en dan morgen toch maar weer naar de winkel want dinsdagmorgen doe ik dan de voorbereidingen voor de 4 grote eters. Grote schaal allerlei groente met olie en kruiden in de oven (dat allemaal snijden kost tijd), hamburgers, uitgebakken spek (doe ik in de magnetron tussen keukenpapier) en gebakken eieren en pindasaus wordt het menu. En kijken of ze beetje lekke turks brood bij de Jumbo hebben, anders stokbrood en dat rooster ik dan open gesneden tussen grillplaten. en veel roomboter op tafel, krijgen ze thuis ook niet
    Stiefdochter is sinds kort vega maar haar man en 2 pubers eten dan bij ons graag wat ze thuis nauwelijks eten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Lot, het is inderdaad een hype. Hij is wel meermaals uitgeroepen tot beste oliebollenbakker van Nederland, maar dan nog. Gezellig om je dochter met haar aanhang voor de lunch, lekkere dingen heb je in gedachten, zullen ze heerlijk vinden. Spek doen wij ook vaak zo! Ze moeten dus een beetje bij-eten bij jou??!!🤣

      Verwijderen
  2. Ja, hier waren op de markt ook minder kramen. Gek eigenlijk. Ik vind oud en nieuw ook prettig. Voor mij geen oliebollen, ik heb aan mijn zoete trek al genoeg voldaan, en heb er geen zin meer in. Ik heb gerookte zalm gekocht voor op een toastje bij de soep.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het geknal vind ik vreselijk. Vooral die zware "bermbommen". Hier is het al weken bezig. Laat het maar hard regenen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die vind ik ook niet leuk Izerina, maar zo af en toe een knal en een pijl stoort me niet.

      Verwijderen
  4. Heerlijk toch om zo rustig richting het nieuwe jaar te gaan. Ik vind oudjaar ook altijd een fijne dag. Een beetje aanmodderen, die laatste dag. En dan de volgende dag vers aan een nieuw jaar beginnen. Fijne jaarwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Aukje, jij en jouw gezin een gezellige avond en een mooi jaar in 2024!

      Verwijderen
  5. oliebollen, appelbeignets en ananasbeignets zijn gisteren bezorgd, door een prima banketbakker. Ik doe ze ook in de vriezer, soms vergeet ik het en heb dan rond Pasen nog een paar oliebollen, die nog heerlijk smaken.
    maak straks een zalmslaatje, voor vanavond en morgenavond, lekker glas port erbij, speel wat spellen van Big Fish op mn pc, ik vermaak me prima.
    Fijne jaarwisseling, en een goed en vooral gezond 2024. Hoop je weer regelmatig te lezen in het komende jaar (de komende jaren..?). Reageren lukt zelden, helaas, maar dat is bekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties

    1. Gemak dient de mens Berber, ik zou hetzelfde doen! Klinkt allemaal heerlijk, lekker portje erbij, jouw avond kan volgens mij niet meer stuk. Vind het niet erg dat je niet altijd reageert, weet dat je wel altijd meeleest. Dank je wel en ook voor jou een mooi jaar Berber!

      Verwijderen
    2. De kerststol komt bij ons ook nooit rond kerst op en dan eten we de rest met Pasen.

      Verwijderen
    3. Hier gaat ie, gesneden, de vriezer in een eet T. op zondagochtend een plak. Rond Pasen kopen we dan weer een nieuwe die we gesneden invriezen. Ik doe er dan stukjes bakpapier tussen zodat de spijs niet als een bonk aan elkaar plakt.

      Verwijderen
  6. Hier geen oliebollen. Is helemaal geen gewoonte in België. Hier wordt weer twee dagen uitbundig gefeest, met kreeft en oesters enz. Ik ging vanmorgen om boodschappen en geraakte mijn auto niet kwijt. Zó vreselijk druk! Ben dan 4 km verder en net over de grens om boodschappen geweest en daar was het heel rustig. Alleen een lange rij aan het oliebollenkraam.
    Fijne jaarwisseling!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Myriam, oliebollen horen echt bij Nederland, ik miste ze in Engeland ook ieder jaar weer. Wel groot feest dus. Jullie ook een fijne jaarwisseling! x

      Verwijderen