dinsdag 22 maart 2022

dinsdag 22 maart 2022 - een dag op mijn werk

Je zou haast gaan denken dat ik met niets anders bezig ben dan met eten. Gelukkig is dat niet zo. Ik ben ook aan het werk en doe dat met veel plezier. Wanneer ik lekker bezig ben met mijn administratie, of met het voeren van gesprekken dan staat mijn eetstoornis gewoon uit. Doet niet mee, is even niet aanwezig.

Vandaag heb ik een hele productieve dag op school gehad en zelfs iets nieuws geleerd. Ik begeleid de gesprekken met een groep van 34 studenten die allemaal vertraging met hun studie opgelopen hebben. Deels door de coronapandemie, deels door hun eigen toedoen.

Deze groep krijg extra begeleiding en tijd om de opleiding af te ronden. Ik heb iedere maand studievoortgangsgesprekken met ze en zo houdt de school vinger aan de pols. Gaat het niet goed dan kan er tijdig worden ingegrepen. Dat kan zijn dat er een jongerenwerken wordt ingeschakeld, of een Leerplichtambtenaar, of een docent of een stagebegeleider, er zijn diverse mogelijkheden. 

De Leerplichtambtenaar komt in beeld wanneer de student niet naar school komt. De student wordt dan uitgenodigd voor een gesprek op kantoor. De jongerenwerken kan op huisbezoek gaan wanneer we geen contact krijgen en met de student in gesprek gaan over de reden van afwezigheid. Bij vragen over lesstof zijn de docenten aan zet. Vragen over stage gaan richting de stagebegeleider.

Volgende week, en de week erop is er weer een ronde gesprekken. Iedereen krijgt hiervoor per mail maar ook per gewone post een uitnodiging. Om dit te organiseren moet ik tijdsblokken reserveren in mijn agenda, en de agenda van een collega die de gesprekken samen met mij voert. 

Ook moeten er uitnodigingen komen. Vandaag heb ik van een collega van de administratie geleerd hoe ik een adressenlijst, met datum en tijd, kan toevoegen in een Word document met de inhoud van de brief. Vroeger, lang geleden toen ik nog een kantoorbaan had, deed ik dit vaak. Het gaat nu iets anders, maar nog steeds is het niet moeilijk als je weet hoe. En dat weet ik nu.

Lekker gewerkt vandaag en verder geen bijzonderheden.


dagen eetbuivrij: 3


8 opmerkingen:

  1. Afwisselend werk heb je zeker. Die brieven samenvoegen vond ik ook altijd een lastige klus om alles precies op de juiste plek op papier te krijgen.
    Ik was beter in lay-out werk.
    3 and counting!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Lot, maar als het dan lukt dan geeft dat voldoening! Yes.. .and counting!

      Verwijderen
  2. lekker is dat toch, in een werkflow zitten, en dat alles dan loopt....!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Mrs H! klopt, ging echt met een voldaan gevoel naar huis!

      Verwijderen
  3. Wat een gede begeleiding. Is er niets wegbezuinigd de laatste jaren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Izerina, ja en nee. Er is inderdaad de afgelopen jaren bezuinigd. Maar vanwege de coronapandemie is er geld vrijgemaakt (NPO geld: nationaal programma onderwijs) voor de begeleiding van leerlingen en studenten. Dit geld kan een school naar eigen inzicht besteden. Mijn baan bestond al, maar het aantal uren is uitgebreid. Nu zal je denken wat ik dan ga doen als het geld op is? Ik heb ook uren overgenomen van iemand anders die weg is gegaan, dus ik vul ook voor een deel een ontstaan gat. Daarnaast ben ik op diverse gebieden inzetbaar: ik kan werken als docent (Engels & Economie) ik kan duizend-en-een andere dingen met mijn ervaring. Voor mijn baan ben ik niet bang. 🙂

      Verwijderen
  4. Da's vaak zo. Niet moeilijk maar je moet het even weten. Fijn dat je lekker gewerkt hebt. Dat geeft voldoening.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicky, zo is het, ik ging echt met een goed gevoel naar huis.

      Verwijderen