zondag 20 maart 2022

zondag 20 maart 2022 - eetbuien vervolg

Wie mij een beetje kent weet dat ik vanmorgen naar de sportschool ben gegaan. Daar had ik helemaal geen zin in, maar niet gaan zou betekenen dat de meerdaagse eetbui ook vandaag nog door zou gaan. De enige manier - voor mij, op dit moment - is een rondje sportschool. Dat voelt alsof ik mijn eigen  'reset' knop heb omgezet, terug naar fabrieksinstellingen, beginnen met een schone lei.

Toch stak ook vandaag nog het eetbuimonster af en toe de kop op, riep mij om pas morgen weer normaal te gaan eten. Tenslotte is het morgen maandag en start er een nieuwe week. Ook is het morgen 21 maart en start de lente. Allemaal goede redenen waarom mijn eetstoornis morgen pas wil beginnen. Bovendien staat er nog een halve liter slagroomijs in de vriezer en die moet eigenlijk ook op, staat anders alleen maar in de weg en kan een verleiding worden later in week.

De luide stem om vandaag dus nog even door te bingen werd gelukkig na de lunch wat zwakker. Ik bedacht me dat ik behoefte had aan een goede nachtrust omdat ik morgen naar school moet. Wat ook meespeelde is dat ik me vandaag voelde alsof ik tien kilo zwaarder was dan aan het begin van de week. Ik kon het ook duidelijk zien! Mijn bovenbenen waren dikker, mijn buik bolde op en ook mijn gezicht was voller. Eetstoornis zei tegen me dat een kilo meer dan ook niet uitmaakte, maar ik weet wat ik ervoor moet doen om die kilo kwijt te raken.

En wat hoorde ik Eetstoornis nog meer zeggen? Dat we bruinebonensoep eten, door T. gemaakt en dus met spek en rookworst. Dus ook weer een rare eetdag met eten waar ik niet heel erg blij van word.  Ik heb nog even met het idee gespeeld om zelf wat te eten te maken met veel groente en weinig anders. Maar heb dat niet gedaan. 

Het feit dat het vandaag goed is gegaan betekent dat het morgen en overmorgen ook weer goed zal gaan. Het werkt namelijk altijd zo. Zeker wanneer ik het gevoel heb zwaarder te zijn (en dat niet door de weegschaal durf te laten bevestigen) en me pas weer goed voel als ik me lichter voel.  Spannend wordt het wanneer T. niet thuis is of beneden zit en ik alleen ben na het eten. Dat zal deze week vast nog een keer gebeuren, vrijdag waarschijnlijk, en daar moet ik dan op voorbereid zijn. 

Maar voor nu heb ik Eetbuimonster buiten de deur gezet en de rest van de dag andere dingen gedaan om wat afleiding te hebben.  Geen 'laatste avondmaal' eetbui voor mij vandaag!

dagen eetbuivrij: 1

14 opmerkingen:

  1. De kilo MAG er toch aan blijven? Je zegt zelf dat je snel op ondergewicht kan zitten, DUS laat die kilo zitten.
    Eerste stap naar . . . . . .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemorgen Lot, dat klopt, zou beter zijn, vind ik alleen heel erg moeilijk.

      Verwijderen
    2. Mag ik verder vragen of vindt je dat te moeilijk.
      Wat is er speciaal moeilijk aan, die ene kilo is goed voor je lichaam en totale gezondheid, je ziet hem niet want als het volume van je eetbui uit je darmen is zijn de opgeblazen buik en maag weer weg en voel je je weer prettiger.
      Is het het idee dat die kilo te zien is?

      Verwijderen
    3. Jij mag alles vragen Lot! Die kilo voelt alsof ik er tien extra meezeul, in mijn hoofd natuurlijk, mijn lichaam vind het prima en zelfs wel fijn. Het idee dat die kilo te zien is én dat de weegschaal dat zou kunnen bevestigen is waar de eetstoornis zo'n probleem mee heeft.

      Verwijderen
  2. Wat jij eetbui noemt, is voor mij gewoon lekker eten.
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marijke, ik weet niet wat jij gewoon lekker eten vindt, maar ik vermoed dat geen eetbui is. Ik heb hier eerder wel eens over geschreven. Er is namelijk een verschil tussen deze twee. Ten eerste gaat het om de hoeveelheid eten, ten tweede de tijdsperiode waarin deze hoeveelheid wordt gegeten en ten derde heeft de eter het gevoel de controle over het eten te hebben verloren. Ik kan hier nu niet veel verder uitleg geven, maar op het internet vind je deze informatie wel. Ik adviseer je om daar eens wat te lezen.

      Verwijderen
    2. Waarom zou ik? Ik vind het naar dat jij eronder lijdt, maar ik heb er totaal geen last van. Ook niet in mijn familie, als ik zin heb eet ik veel, vies en vet (grapje), maar meestal niet.
      Ik probeer me echt in te leven in wat er bij jou aan de hand is met eten, maar dat lukt niet. Hoeft ook niet. Ieder zijn eigen leed.
      Ik wens je oprecht sterkte en een fijne dag nog verder.
      Marijke.

      Verwijderen
    3. Hoi Marijke, je moet natuurlijk helemaal niets, maar ik vermoed dat jij onder een eetbui veel en vet eten bedoeld maar een eetbui is iets heel anders, het hoort bij een psychische aandoening die bekend staat onder de naam boulimia of BED binge eating disorder. Dat is in ieder geval het soort eetbui waar ik het over heb. Jij ook nog een fijne dag!

      Verwijderen
  3. Wat ik herken in je verhaal, hoewel ik absoluut geen eetbuistoornis heb, is dat ik me nooit, maar dan ook nooit op maandag weeg. Na het weekend dus. In het weekend eten we makkelijk, en anders dan door de week en we snoepen wat meer.
    En het gekke is dat ik niet aankom of afval, weeg praktisch mijn hele leven al rond de 60 kilo. In de zomer er wat onder. En toch op maandag douchen, aankleden en ontbijten.
    Zo zie je maar. Een hele kleine afwijking. En gelukkig niet in verhouding tot een eetstoornis.
    Is het in verhouding met of in verhouding tot.
    Fijne dag. De zon schijnt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Francien, Haha.. wij zijn echt niet de enigen die de weegschaal op maandagochtend nog even in de kast laten vermoed ik!! Die kleine afwijkingen maken ons uniek! Met of tot... goede vraag, ik denk met! De rest van de week ook mooi weer dus dat komt goed, jij ook Francien!! xx

      Verwijderen
  4. Oh, da's knap! Ik zou gezwicht zijn voor het 'bijna maandag/bijna lente-excuus'. Goed van je!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Nicky, was niet makkelijk maar na de lunch ebde de behoefte aan zoet weg! Thanks!

      Verwijderen
  5. Reacties
    1. Ho Izerina, dank je wel, met dit mooie weer zal dit wel lukken!

      Verwijderen